boulangerie oscar – brood zonder toevoegingen en alles met de hand
‘Meel, zout en water, méér heb je voor goed brood niet nodig,’ vertelt Rogier Heijn, ‘en meer moet je er ook niet in willen doen. Onze broden zijn speciaal omdat er echt niets meer dan dat in zit.’ Hun klanten komen er speciaal voor de stad in of rijden er voor om. Uiteraard ook voor de patisserie, die ook weer alleen met de puurste ingrediënten worden bereid.
‘Goed brood is een dagelijks vers product waar wij al dagen van tevoren mee begonnen zijn: deeg maken met meel, zout en water, rustig laten rijzen tot het precies goed is en dan de oven in.’ Met tientallen soorten broden, baguettes en bolletjes en een beperkt aantal ovens is het een logistieke puzzel om iedere dag de juiste hoeveelheden vers aanbod in vier eigen winkels en een apart verkooppunt te hebben. ‘Maar dat doen wij veel liever dan marchanderen met de kwaliteit van het brood. Ons brood is een eerlijk, voedzaam en gezond product.’
Smaak en verhaal verkopen goed
Rogier besloot zeven jaar terug een eigen bedrijf op te zetten met smakelijk brood; zijn echtgenote Nadine doet sinds drie jaar mee. ‘Wij zijn begonnen bij de oven van een andere bakker en hebben de verdiensten telkens in nieuwe zaken gestopt. Een eigen pand, eigen ovens en medewerkers.’ Maar de smaak van hun broden – en het verhaal erachter – verkopen goed. ‘Inmiddels hebben wij vier winkels in Haarlem, Heemstede en IJmuiden. Daar sturen wij onze medewerkers niet op verkoopgegevens, maar op het vertellen van het verhaal van het brood. Omdat het écht anders is dan brood van (fabrieks)bakkers is het zeker gezonder.’ Het speciale brood heeft niet per sé een speciale prijs: ‘Per kilo zijn wij zelfs goedkoper, maar je moet het wel even uitleggen.’
Hoe langer onderweg, hoe smaakvoller
Voor de bakker geldt ook ‘het geheim van de keuken’, maar Rogier kan er wel iets over zeggen. ‘Wij maken onze mixen zelf. Ons meel kopen wij puur in – tarwe uit Frankrijk, spelt uit Zuid-Limburg, rogge uit Nederland. Alleen door die te mengen en te variëren met de hoeveelheid zout kunnen wij mooie verschillende smaken maken. Die smaak krijg je ook goed door het deeg de tijd te geven om te rijzen: hoe langer, hoe smaakvoller.’ Met eenvoudige middelen maken ze zo toch een breed assortiment. ‘Uiteraard hebben wij daar ook wat extra’s bij als olijf-ciabatta’s, rozijnen- en krentebollen en een uitgebreide afdeling Viennoiserie.’
Groei strak organiseren
‘Er zit erg veel toekomst in ons brood,’ zegt Rogier, ‘dus mag je verdere groei van het bedrijf nog wel verwachten. Er is brede belangstelling voor ons brood: gewoon voor dagelijks gebruik en voor het lekker. In IJmuiden zien wij klanten van ver weg die stapels brood voor thuis in de vriezer halen. In de stad komen mensen dagelijks hun brood halen. Dat biedt mogelijkheden voor verdere uitbreiding.’
Dat moet dan wel strak georganiseerd worden, want met zestig medewerkers op de loonlijst begint de zaak flinke vormen aan te nemen. ‘Dat is misschien wat hard gegaan, maar was wel van het begin af aan de bedoeling. Nadine ondersteunt de organisatorische zaken en onze hoofdbakker Vincent is de kenner van het product. Samen zijn wij continu bezig zaken verder te verbeteren, bijvoorbeeld met de introductie van nieuwe kassasystemen. En wij zijn nu al weer aan het uitkijken naar nieuwe ovens.’
Halkade 19
1976 DC IJmuiden
De andere 7 genomineerden van Detailhandel in 2022.