gorthuis bakkerij & delicatessen
Overall-winnaar
Sector-winnaar Detailhandel | 2022
Sinds 101 jaar vinden het brood en het banket uit de bakkerij achter de winkel de toonbank. Al vier generaties bedient de familie Gorthuis daar een steeds grotere groep liefhebbers. Maar het is zeker niet al 101 jaar hetzelfde. De huidige generatie, Peter en zijn vrouw Aria en de medewerkers, timmeren aan de weg met eigen broodrecepten, een eigen manier van verkoop en zelfs met ándere producten naast het brood.
In de gevel aan de Kruisweg zit de eerste opvallende innovatie: twee broodautomaten. ‘Die hebben wij al vijf jaar en het draait als een trein.’ Letterlijk zelfs, door de carroussels gaan iedere dag 180 broden, vele koeken, cakes en saucijzenbroodjes de deur uit. ‘Wij vullen ze drie keer per dag. Ze zijn een uitkomst voor klanten met onregelmatige diensten. Aan het eind van de dag hoeven we net iets minder weg te gooien, dus ook daarvoor zijn ze een uitkomst.’
Een logische combinatie zou je zeggen. ‘Toch zie je het niet vaak. Wij verkopen bij onze heerlijke broodjes ook het beleg dat erbij hoort: vleeswaren, kazen, salades en delicatessen. Je kunt het los bij ons krijgen, maar uiteraard ook op je broodje. Het is ook een leuke afwisseling voor onze medewerkers en je krijgt er net een leukere sfeer door in de winkel.’ Uiteraard komen de kaas en de vleeswaren niet van de supermarkt, maar zorgvuldig geselecteerde specialisten. ‘Hier aan de Kruisweg zitten wij ook op een goede plek: vanuit de bedrijventerreinen om Hoofddorp goed bereikbaar.’
‘Je haalt geen 101 jaar wanneer je niet midden in de gemeenschap staat.’ Vier generaties Gorthuis zijn al die tijd al nauw bij het alsmaar groeiende Hoofddorp betrokken. ‘Zo is Peter al jaren bestuurslid van de winkeliersvereniging en jaarlijks organiseren wij een ouderenmiddag waar het hele team aan meedoet.’ Aria glundert wanneer ze vertelt dat de jonge medewerkers van de zaterdag hen beschouwen als hun zaterdag-ouders.
‘Ons 100-jarig bestaan hebben wij toch behoorlijk kunnen vieren, met een eigen lied en veel belangstelling.’ Ook daarnaast maakt Aria vaak berichten voor social media, met korte filmpjes over het leven en werk in de bakkerij. ‘Dat vinden mensen leuk, dat schept meer een band, dan alleen reclame maken.’
In de bakkerij draait alles natuurlijk om lekkernijen. ‘Wij maken hartige snacks, koeken, taarten, speciale Haarlemmermeerse lekkernijen en al onze soorten brood uiteraard om van de smaak te genieten. Maar, vertelt Peter, ‘Vanaf mijn start in de zaak werk ik alleen nog maar met eigen ontwikkelde receptuur en mixen, zonder toevoegingen zoals E-nummers, lactose en suikers, geen fabrieksmixen, dit is gezonder én lekkerder en dat proeft de klant.’ Een van die recepten is een speciaal volkoren meergranenbrood. ‘Dat in samenwerking met diëtisten en huisartsen uitgewerkt. Het brood draagt bij aan tien verschillende gezondheidsaspecten en de artsen schrijven het voor, voor o.a. een betere suikerstofwisseling en werking immuunsysteem’. Van datzelfde deeg hebben zij ook weer een lekker crackertje gemaakt.
Het speciale Peter’s Puur brood is in 2019 geïntroduceerd en maakt nu al een flink deel van de omzet uit. Weer een geslaagde vernieuwing van het 101-jarige bedrijf. Ze hebben al weer iets nieuws in gedachten, ‘maar die verklappen wij nog niet.’
Kruisweg 953
2132 CD Hoofddorp
De andere 7 genomineerden van Detailhandel in 2022.