bedtime – voor een goede nachtrust

‘Je slaapt beter op een eerlijk verhaal’

Detailhandel | 2022

In juni van dit jaar is de beddenspecialist Bedtime in Haarlem voor het eerst in ruim 25 jaar een paar weken dicht. ‘Sinds 1997 zijn wij op ons huidige adres gevestigd. In die tijd hebben wij het interieur van de zaak mooi en netjes gehouden,’ vertelt eigenaar Bart Res. ‘Maar wij gaan onszelf – en straks onze klanten – verwennen met een grote verbouwing. Wij verplaatsen de entree en zetten een koffiebar centraal in de zaak.’

‘De grote bar wordt het middelpunt van de zaak. Letterlijk en figuurlijk, want daarmee willen wij huiselijkheid en rust uitstralen. Klanten kunnen zich bij ons prettig en relaxt voelen en tegelijkertijd vragen stellen over hun slaapwensen.’ Dan doen ze toch al, wat ook blijkt uit de taartjes, bossen bloemen of doosjes chocola die ze soms krijgen van tevreden klanten. ‘Wij zijn er iedere keer opnieuw reuze trots op wanneer wij iemand van zijn of haar slaapproblemen af kunnen helpen met een goed advies. Hoe meer mensen in onze winkel op hun gemak zijn, hoe makkelijker kunnen wij ze echt goed adviseren.’ 

Goed advies is goud waard

Een bed dat je ‘niet past’ kan behoorlijk wat problemen opleveren. Dat is bij veel mensen helaas nog steeds het geval: ‘Mensen zouden echt meer tijd moeten besteden aan het kopen van een bed. Je ligt er tenslotte toch bijna een derde van je leven op. Maar je moet dus ook kijken of je bed nog steeds past bij je gewicht, je leeftijd of je levensstijl. Om dat in een winkel met klanten te bespreken vergt wel een professionele aanpak. Het heeft toch ook iets intiems.’

Bij Bedtime scheppen ze die sfeer en nemen ze de tijd. ‘Alles is bij ons gericht op de klant. Ik geef liever geld uit aan een keertje extra naar een klant rijden om iets te brengen, dan aan reclame. Wij willen sowieso al liever brengen, dan halen.’ De verkoopmedewerkers werken ook niet op provisie. ‘Dat leidt alleen maar tot haast.’

Een eerlijk verhaal werkt het best

‘Ons aanbod leent zich niet voor alleen maar rondkijken. De aandacht voor het slapen zelf en de service die wij daar bij leveren is geen product dat je uit het schap trekt.’ Bedtime kan een breed assortiment bedden laten zien: Auping, Sysflex, Avek (Arbeid, Vlijt En Kwaliteit uit Friesland), Pullman, om er een paar te noemen. ‘Die hebben wij hier allemaal staan en daar mag je op liggen. Wij vinden het leuk als je iets moois uitkiest, maar vinden het belangrijker dat het goed ligt. Dan verkopen wij je liever een nieuwe matras van €599, dan een merkbed van € 16.000. Het eerlijke verhaal is veel beter voor de continuïteit van onze winkel dan het geld.’

Klanten uit de wijde omtrek

Het eerlijke verhaal brengt Bedtime klanten uit de wijde omtrek. ‘Het meest uit Haarlem en omstreken, maar ook van veel verder weg. Mond-tot-mondreclame heeft soms vreemde effecten, dan krijgen wij buren, familieleden én kennissen van tevreden klanten over de vloer.’ Naast aandacht in de zaak bieden ze alle belangstellenden de mogelijkheid om proef te slapen op topdekken en kussens, ruilen ze soms tot wel een jaar later nog een bed om en vragen ze nooit om aanbetalingen. ‘En als een klant niet meteen beslist, dan sturen wij ze met plezier op pad om verder te kijken. Als wij het goed gedaan hebben komen ze toch wel terug.’


Contactgegevens van Bedtime

Gedempte Oude Gracht 135
2011 GP Haarlem

• Bel: 0235328323 • E-mail: [email protected] • Website: bedtime.nl