administratiekantoor meerzicht springt voor zijn klanten in de bres
Dienstverlening (> 5 medewerkers) | 2021
‘Onze roots liggen in de bouw, daar hebben wij vele grote en kleine klanten. Bouwbedrijven zijn geliefde klanten van de Belastingdienst. Wij zorgen er graag voor dat dat ietsje minder wordt.’ Harry Stam heeft het er met zijn team van Meerzicht al meer dan twintig jaar erg druk mee.
“Zeker nu bouwbedrijven het razend druk hebben, kunnen wij veel voor ze betekenen. Natuurlijk door hun financiële administratie optimaal te verzorgen. Maar ook door scherp te zijn op die cijfers.” Dat begint voor Stam al in het eerste gesprek met een ondernemer. “Vaklui – stucadoors, loodgieters, timmerlieden – met of zonder personeel, werken zich een slag in de rondte. Die draaien allemaal top-omzetten, zonder dat daar veel kosten tegenover staan.” Geen wonder dat de Belastingdienst blij met ze is. “Aan starters in de bouw is ons eerste advies: regel een goede arbeidsongeschiktheidsverzekering. Dat risico gun je geen enkele klant, en de Belastingdienst ‘betaalt mee’.”
De starters, zelfstandigen en MKB’ers in de branches waar Meerzicht voor werkt kun je typeren als de ‘harde werkers’. “Winkeliers, bouwers, horecamensen maken lange dagen. Die zitten echt niet te wachten op nog meer uren aan de administratie besteden. De ondernemers die dat bij ons hebben neergelegd kopen vrije tijd.” Het advies over de bedrijfsvoering komt er dan vanzelf achteraan. “Dat is de ‘zicht’ in de naam van ons bedrijf: wij leveren je méér zicht op je cijfers.”
“Een van de leden van ons team werkte jaren bij de Belastingdienst. Dat is ontzettend handig. Hij helpt ons eraan herinneren dat daar ook gewoon mensen werken. En hij weet precies hóe die werken.” Voor de Belastingdienst is het vervolgens weer handig dat Administratiekantoor Meerzicht is aangesloten bij de Nederlandse Orde van Administratie- en Belastingdeskundigen. “Omdat wij voldoen aan hun kwaliteitseisen gunt de Belastingdienst ons ‘horizontaal toezicht’. Daarmee worden de aangiften die wij maken sneller behandeld.”
“Altijd je klanten kunnen helpen is volgens ons de kern van het werk. Met negen mensen – part-timers en full-timers – kunnen wij samen ongeveer 150 klanten aan.” Voor hen verzorgt het team de administraties van inkopen en verkopen, de salarissen, maken ze aangiftes voor omzetbelasting en loonbelasting en de inkomsten- en vennootschapsbelasting. “Dat is het reguliere werk. Voor extra vragen schuiven wij het regulieren werk opzij, want wij willen altijd helpen.”
Wat je volgens Harry Stam voor een klant kunt betekenen hangt af van het onderlinge contact. “Ik vraag graag hoe het met de klant gaat, welke plannen hij heeft, wat zijn bedrijf staat te wachten. Als wij daar makkelijk en open over kunnen praten, kan ik hem of haar het beste helpen. Wij zitten gewoon in een winkelstraat op de begane grond. Loop maar binnen!”
Wijkerstraatweg 162
1951 EK Velsen-Noord
De andere 7 genomineerden van Dienstverlening (> 5 medewerkers) in 2021.
06-12-2024