ucc cleaning services – service with a shine

Rasondernemer schakelt een tandje bij met zijn schoonmaakbedrijf

Groeiversneller

Dienstverlening Groot | 2022

‘Service verlenen begint bij ontzettend veel communicatie, je mag een probleem nooit laten voortsudderen, maar er bovenop zitten.’ Met dát uitgangspunt bouwde Andrew Barker in ruim tien jaar tijd een groot gespecialiseerd schoonmaakbedrijf op. ‘Ik houd zelf continu contact met mijn klanten, maar onze mensen geven ook iedere opmerking of wens door, zodat wij daar altijd op kunnen schakelen.’

Bij de communicatie – en dus bij het opbouwen van zijn bedrijf – speelt nog één extra ding mee: ‘Ik ben een Engelsman, dat betekent hoe dan ook dat wij in de communicatie net een beetje meer ons best moeten doen.’ In de omgeving en bedrijfstak waar UCC actief is dat goed uitgepakt. ‘Wij zijn in en rond Schiphol begonnen en hebben daar in de loop van de jaren een flink klantenbestand opgebouwd onder luchtvaartmaatschappijen, hotelketens en kantoren. Vanuit die basis zijn wij  inmiddels in het hele land actief, ook bij restaurants, bioscopen, in de zorg en bij evenementen.’

Schoonmaak is gasten een prettig verblijf geven

‘Al ons schoonmaak werk is bedoeld om de gasten van onze klanten een prettig omgeving te geven voor verblijf, ontmoeten, eten en drinken of werken.’ En er is volgens Andrew maar één manier om dat goed te doen: ‘Wij geven onze mensen goed gereedschap en veel aandacht. Wij zijn zeker aardiger voor onze medewerkers. Dat hoor ik vooral van onze opdrachtgevers. Dat zit hem er vooral in dat wij onze mensen niet laten zitten met uitdagingen op de werkvloer. Zij geven de feedback of wensen van de klant door en dan laat ik de klanten merken dat wij dat oppakken.’

Het effect is een gedisciplineerde aanpak, waarbij de medewerkers weten dat ze gewaardeerd worden voor hun aandacht voor detail. ‘En dat betekent een schoner eindresultaat.’

Wat doe je wanneer je klanten zonder werk zitten?

De reiswereld, de horeca en recreatie hebben de afgelopen jaren een schokkende tijd doorgemaakt. ‘Wij moesten onze directe dienstverlening daaraan aanpassen. Daarnaast zijn wij nieuwe dingen gaan doen.’ Andrew besloot met zijn contacten in de business drie nieuwe activiteiten te ontplooien. ‘Wij hebben behoorlijke ervaring met machines, dus weten wij wat de beste zijn en welke ontwikkelingen eraan komen. Tegelijkertijd zien wij dat er in de bedrijfstak goede ‘groene’ alternatieven aankomen. Dus begonnen wij afgelopen jaar met het dealerschap voor tapijtreinigingsmachines en onderdelen en met de verkoop van ecologische schoonmaakmiddelen.’ Het derde initiatief is de introductie van een innovatie: ‘Wij brengen een elektrostatische sproeier voor contactloos desinfecteren op de markt. Het apparaat is veel handzamer in gebruik dan bestaande werkwijzen.’ De nieuwe activiteiten worden positief ontvangen bij de bestaande opdrachtgevers. ‘Die zien ook dat nu het werk weer aantrekt er een mooie kans is om meteen nieuwe werkwijzen te introduceren.’ UCC is daar samen met hen klaar voor.

‘Go for the views, not the likes’

Andrew vindt communicatie ook voor een andere reden belangrijk voor zijn bedrijf. ‘Ik ben erg actief op social media en reageer op mensen die ‘posten’ over schoonmaakproblemen. Ik merk dat mensen mij en mijn bedrijf daarvan kennen. Uiteindelijk levert dat weer nieuwe klanten op.’ Dus is zijn advies: ‘Wat je ook doet, laat je horen: go for the views, not the likes.’


Contactgegevens van UCC-Services

Spieringweg 603-Q
2141 AL Vijfhuizen

• Bel: 0235762395 • E-mail: [email protected] • Website: ucc-services.nl