rob peetoom hair & beauty haarlem – the best version of you

‘Ik ben altijd aan het bouwen van mijn zaak en mijn merk’

Dienstverlening Groot | 2022

Inge van der Plas is directeur-eigenaar van de Haarlemse vestiging van de bekende kappersketen Rob Peetoom, zij is eigenaar van haar eigen merk INGEbrows en zij is de creatieve kracht achter de succesvolle Libelle ‘7 jaar jonger-metamorfose’. Om dat te bereiken – en vooral goed te laten gedijen – werkt zij keihard. En daar is ze nog lang niet klaar mee.

‘Mijn uitgangspunt is altijd naar het beste te streven. Ik ben ook wel een bijtertje, als ik ergens mijn zinnen op zet, dan probeer ik alles om het waar te maken.’ Als 17-jarige begonnen als één van de kapsters geeft zij nu leiding aan een team van ongeveer 40 medewerkers. ‘Stylisten, beauticians, INGEbrows specialisten en wel vijf receptionisten. Wij hebben hier 27 ‘stoelen’ en mogen daar wekelijks honderden klanten bedienen.’ De zaak aan de Zijlstraat – in het oude ABN-kantoor – is groot en ‘groots’. Overigens is Inge zeker de helft van de tijd zelf ook op de vloer. ‘Ik wil de sfeer proeven, horen wat klanten zeggen en aanspreekbaar zijn voor het team als ze wat nodig hebben.’

Groot team aansturen en helpen carrière maken

Binnen het grote team heeft Inge zes mede-managers. ‘Het is leuk om mensen te laten groeien in hun vak. De mede-managers pakken zelf de verantwoordelijkheden op die ze aankunnen en daar help ik ze graag mee. Dat is goed voor de hele groep en geeft stabiliteit in de zaak. Bovendien kunnen wij aan hun ontwikkeling zien of ze toe zijn aan het zelfstandig draaien van een eigen salon.’ Met dat team is Inge vooral bezig met de sfeer in de zaak. ‘Kapper is een bijzonder sociaal beroep waarin je ook heel erg professioneel moet zijn.’

Belangrijkste klantenbinder is kwaliteit en ‘gezien worden’

‘Bij binnenkomst van de klant schat je de stemming in en daar houd je rekening mee. Wij luisteren goed naar waar een klant om vraagt en proberen hem of haar dat te geven. Uiteraard hebben wij onze eigen creativiteit en vakmanschap om dat bij te sturen, maar dat moet je wél goed weten te brengen en daarom trainen wij onze medewerkers gemiddeld 8 uur per week. De combinatie van ons gedrag, onze aandacht en onze kwaliteit bepaalt of de klant zich thuis voelt en weer terug komt.’

INGEbrows is haar eigen merk

Kapper Rob Peetoom bouwde in ruim vijftig jaar een keten kapperszaken op (in Nederland, New York en Bali). Het grootste deel van die tijd met Inge aan zijn zijde. ‘Dat begon voor mij als kapster, maar ik ben wel eigen ideeën gaan bijdragen.’ Een van de eerste was het uitbreiden van de salons met ‘beauty’. ‘Dat begon met make-up en bestaat inmiddels uit een serie behandelingen voor nagels, huid en haar. De behandelingen voor het verfraaien van je wenkbrauwen voeren wij uit onder mijn eigen merknaam: INGEbrows.’ Het hele pakket aan behandelingen is door haarzelf uitgewerkt en toegevoegd aan de dienstverlening van de kapperszaken.

‘Wat bij je past maakt je mooi’

‘Wij mogen mensen helpen hun beste, mooiste kant naar voren te brengen. Hoe leuk is dat? Veel mensen laten dat in de loop der jaren toch wat slijten. Dan zien ze zichzelf niet meer, wij brengen dat weer terug.’ Zoals de kappers en stylisten het mooiste in hun klanten naar boven halen, zo probeert Inge de talenten uit haar team te ontwikkelen en zo laat ze ook haar beste kant zien: ondernemerschap.


Contactgegevens van Rob Peetoom Hair & Beauty

Zijlstraat 76
2011 TR Haarlem

TelefoonnummerE-mailadresWebsite