stn kasssystemen – dé specialist in kassa automatisering

Slimme kassa’s bieden kansen voor klantgerichter werken

Dienstverlening Klein | 2022

‘Elke minuut die een medewerker níet bezig is met productie is verlies,’ zegt Robert de Swart. Dat geldt zeker in de horeca waar De Swart werkte toen hij voor het eerst met kassa automatisering in aanraking kwam. ‘De leverancier van het systeem waar wij mee werkten gaf mij de mogelijkheid zijn bedrijf over te nemen.’ Dus dat deed de toen 23-jarige Robert. ‘Nu zijn wij in de branche een toonaangevend bedrijf.’

‘Alles draait om snelheid en zorgvuldigheid. In de horeca kun je de communicatie tussen de bediende aan het tafeltje en de bar of keuken sterk verbeteren. In een snackbar kunnen mensen een bestelling bij een zuil doen en in de fashion kun je klanten een product laten bestellen in een kleur die misschien niet in de winkel ligt. Alle vormen van kassa automatisering zorgen ervoor dat transacties sneller tot stand komen én beter afgehandeld worden.’

Het hele werkterrein van hardware (handterminals, zuilen, kassa’s) en software (modulair met oplossingen voor vele verschillende branches) groeit goed door. ‘Wij zijn inmiddels 10 keer zo groot als in 2007 en nóg breiden wij uit.’

Klantgerichter met IT

Waarom is zo’n apparaat tóch een aanvulling op de klantgerichtheid? Robert: ‘Stel je een restaurant voor waar je zelf met een app van de zaak je menu kunt bekijken en bestellingen kunt verrichten? Niemand die meer hoeft te hengelen om bediend te worden. In plaats daarvan heeft de bediening veel meer tijd om je gastheer of -vrouw te zijn en heeft de klant meer tijd en gemak om zijn keuze te maken.’

Bij één van de ketens waar STN bestelzuilen heeft neergezet – de 35 zaken van Bram Ladage – daalde de stress aan de uitgiftebalie en steeg het gemiddelde bestelbedrag per klant. ‘Dubbele winst dus.’

Geen knoppenkassa, maar een scherm op maat

Met de introductie van IT op het verkooppunt zijn de mogelijkheden voor maatwerk per branche oneindig geworden. ‘Uiteraard koppelen wij onze systemen aan de boekhoudsoftware van onze klanten, zodat omzetten correct worden geboekt én voorraden goed worden bijgehouden. Op het scherm kunnen wij het zo inrichten als gewenst. Wij werken niet alleen voor horeca en detailhandel, maar ook voor sportbedrijven en zorginstellingen.’ Bij het Patronaat, poppodium van Haarlem, houden de systemen van STN de verkoop van bier bij: ‘Het leidde tot een vermindering van kasverschillen. Daarmee koopt het Patronaat rust in de boekhouding en de aangiftes.’ 

Nu wordt het tijd voor nieuwe concepten in de winkel

‘In de meeste bedrijfstakken zijn software kassasystemen nu wel bekend, maar zij zijn nog lang niet klaar met het bedenken van nieuwe manieren van werken met klanten.’ Met ruim 700 klanten in alle mogelijke branches weet De Swart waar hij het over heeft. ‘Wij ontwikkelen ons van een IT leverancier naar een adviseur van retail- en horecaconcepten. Waarom zet je bijvoorbeeld geen bestelzuil neer in een schoenenwinkel? Of plak je QR-codes op alle meubels in een meubelzaak? In het eerste geval kun je net zo gaan up-sellen als in een snackbar. In het tweede geval kun je alle extra’s van een goede website naar iedere plek in de winkel brengen.’

Het klinkt net alsof ze bij STN nog maar net begonnen zijn en dat terwijl het bedrijf al ruim 35 jaar bestaat.


Contactgegevens van STN Kassasystemen

Nijverheidsweg 27b
2031 CN Haarlem

TelefoonnummerE-mailadresWebsite