omnyacc goesdeen – sterk! voor ondernemers
‘Voor de meeste ondernemers is geld geen hoofdzaak,’ zegt Siem Jan Deen, ‘hun onderneming is de hoofdzaak waarmee zij werk maken van hun levensdoelen. Dus is dat ook óns uitgangspunt: wat wil de ondernemer en wat motiveert hem of haar?’ Met die inzet mikken ze op een vertrouwensband. ‘Dat lukt, want onze klanten gaan héél lang mee.’
Het Heemsteedse accountantskantoor GoesDeen heeft vier partners, van wie wij er vandaag twee spreken: fiscalist Inge Rees en accountant Siem Jan Deen. ‘Samen met onze vijftien medewerkers bedienen wij een grote groep ondernemers en particulieren. Wij hebben veel klanten in de medische sector, consultants, bouw, detailhandel en de agrarische sector.’ Overigens werkt GoesDeen onder de vlag van Omnyacc samen met nog eens 7 andere kantoren. ‘De groep heeft meer dan 200 medewerkers, waarmee wij alle mogelijke expertise in huis hebben om een heel breed palet aan MKB bedrijven te kunnen bedienen. Ons specialisme is niet een branche, maar ondernemerschap.’
‘Dat klinkt vreemd, maar is gunstig voor onze klanten.’ Deen: ‘De bedrijfsboekhouder heeft door automatisering nauwelijks nog full-time werk. Bij het verdwijnen van die functies in het MKB nemen wij de werkzaamheden over. Met als extra voordeel dat wij onze klanten continuïteit kunnen bieden bij ziektes of vakanties.’ Tegelijkertijd maakt (online) boekhouden het zicht op de cijfers veel groter. ‘Wij lopen niet meer pas bij het opstellen van de jaarcijfers tegen dingen aan, wij kunnen bijna realtime meekijken. Daarmee wordt het voor ons ook makkelijker om doorzichten naar de toekomst te maken, en dat wordt gretig afgenomen.’ Financiers vragen gedegen planningen voor investeringen en ondernemers willen tijdige inschattingen kunnen maken voor hun toekomst.
Het breed georiënteerde kantoor houdt zelf zorgvuldig de vinger aan de pols van maatschappelijke ontwikkelingen. ‘Corona of de oorlog in Oekraïne kunnen wij niet aan zien komen, maar wij weten wel onmiddellijk welke hiervan de gevolgen gaan ondervinden.’ Daar proberen zij dan op te anticiperen. Rees: ‘Maar veel leuker is de manier waarop de ondernemers ons scherp houden op ons vak met hún vragen. Ondernemers zijn ontzettend creatief en willen graag weten wat de mogelijkheden zijn. Wat zij zelf in gedachten hebben is vaak ‘fantasievol’, maar gelukkig kunnen wij ze blijven verrassen met toepasbare en praktische oplossingen.’
‘Praten over geld kan vaak emotioneel worden. Dat halen wij er graag uit.’ Siem Jan licht toe: ‘In allerlei omstandigheden is praten over geld moeilijk: kan een investering, krijg ik genoeg bij de overname, kan ik met pensioen? Wij proberen met een nuchtere blik naar vraagstukken te kijken. Dat maakt het makkelijker om over plannen te praten en zorgt er ook voor dat je geen last van blikvernauwing krijgt.’ Klanten vinden de nuchtere aanpak van GoesDeen prettig: ‘Wij maken eigenlijk nooit reclame, maar krijgen altijd nieuwe klanten op aanbeveling van anderen. En als je ons wilt leren kennen hoef je echt alleen maar binnen te stappen.’
Lanckhorstlaan 8
2101 BD Heemstede
De andere 7 genomineerden van Dienstverlening Klein in 2022.