niels weiland is jepp!: mensen blij maken met promotional products
Dienstverlening (< 5 medewerkers) | 2021
“De leukste ideeën staan niet in de catalogus.” En dat is precies het verschil dat Niels Weiland maakt wanneer je een leuk idee zoekt voor een relatiegeschenk voor je bedrijf of instelling. “Je kunt overal een bedrukte pen, keycord of handdoek kopen, maar bij mij krijg je een relatiegeschenk dat past bij je verhaal en dus wél de goede indruk maakt.”
Wanneer het ene IT-bedrijf een ander overneemt dan wil hij de werknemers van het overgenomen bedrijf snel het gevoel geven dat ze erbij horen. Weiland zit al twintig jaar in het vak en voelt precies aan welk promotionele product dan de juiste snaar raakt. “Voor deze klant bedacht ik een sjaal, met als aanbiedingstekst ‘wij geven je een warm welkom’. En niet zomaar een bedrukking, maar een mooi geborduurd logo op kwaliteitswol.”
“Een paar jaar terug waren de fidget-spinners niet aan te slepen, net als daarvoor de powerbanks en de USB-sticks. Dat zijn leuke dingen om iets mee te doen en soms komt zo’n modieus ding van pas. Maar de essentiële kracht van een promotioneel product zit in het communicatiedoel.” Weiland onderscheidt twee categorieën: relatiegeschenken en premiums. “Premiums geef je weg als beloning bij een bepaald soort aankoop, denk aan de traditionele ‘handdoeken-acties’. Relatiegeschenken versterken de band tussen een bedrijf en zijn klant.” Met deze twee doelen in gedachten levert Jepp! producten die passen bij het verhaal.
Het derde dat Jepp! levert – naast kwaliteitsproducten en een goed verhaal – is snelheid. “Hoe goed klanten hun marketing- of andere communicatie-acties ook plannen, tijd is áltijd een belangrijke factor. Als het even kan moeten wij ‘gisteren’ leveren.” Daarvoor heeft Weiland een eigen netwerk van leveranciers opgebouwd om die planning altijd te halen. “Het kan ook steeds sneller. Ik weet inmiddels goed waar ik welke producten in welke hoeveelheden het best kan inkopen.” Hij hoeft steeds minder producten in het Verre Oosten in te kopen. “Dat is niet alleen sneller, het is ook duurzamer. Dat komt vooral door technische vooruitgang in allerlei technieken, zoals bedrukking.”
Weiland heeft verschillende soorten contactpersonen bij zijn klanten: van marketingmanager tot receptionist, officemanager of HR-medewerkers. “De meeste ken ik uitstekend, omdat ik voor het gros van mijn klanten al jaren werk. Ik heb dan aan een half woord genoeg om bij een nieuwe vraag meteen aan de slag te gaan.” Met de uitgangspunten ‘doel, gelegenheid en snelheid’ werkt hij een voorstel uit. “Bij mijn offertes maak ik altijd een visuele presentatie van de uitvoering van ideeën. Op die manier kunnen relaties snel met mij schakelen.”
Zo komt het tot unieke producten. “Als Valentijns-actie verzon ik een ‘kus door de brievenbus’. Bij de kaart van een klant leverde ik een doosje met chocoladekusjes. Ook de hele afhandeling tot en met de verzending hebben wij verzorgd. Zo’n concept vind je dus nooit in een catalogus.”
“Promotionele producten zijn communicatiemiddelen: je geeft of trekt aandacht in de vorm van een cadeautje. Dat vindt iedereen leuk.” Weiland werkt er hard aan om zijn steentje bij te dragen aan de uitstraling van merken als Pathé, ilionX of Fishermans Friends. “De mogelijkheden zijn eindeloos.”
Hendrik Figeeweg 3F
2031 BJ Haarlem
De andere 7 genomineerden van Dienstverlening (< 5 medewerkers) in 2021.
06-12-2024