achter dollé rioleringsservice staat een hele familie specialisten
Dienstverlening (< 5 medewerkers) | 2021
“Je ziet er niets van, totdat je er last van krijgt.” Sander Dollé komt overal voor zijn werk: van flat tot villawijk, en van rijtjeshuis tot kantoren. “Niemand die ooit wil nadenken over het riool, vaak beginnende problemen ‘wegdenkt’, maar als de boel écht vastloopt verwacht dat je meteen op de stoep staat.” Dat is precies wat Dollé al zestien jaar doet: “In de auto springen en helpen.”
Zeventien jaar geleden begon Sander na een afgeronde opleiding automatisering bij een IT-bedrijf. Zestien jaar en drie maanden geleden kreeg hij via zijn broer de gelegenheid om bij zijn werkgever de installatietechniek opleiding te volgen. “Die automatisering was niet mijn ding: kabels trekken, routers programmeren, binnen zitten.” Na acht jaar installatiewerk kwam er een nieuwe kans op zijn pad: “Ik kon de rioleringsservice van mijn oom en neef overnemen. Dat is nu helemaal mijn ding.” Zijn broer heeft zich inmiddels gespecialiseerd in dakwerk. Samen delen ze één bedrijfspand.
“Ik krijg klanten die mijn nummer hebben van hun ouders omdat mijn oom al bij die ouders kwam. Ik kom bij die mensen binnen als een oude bekende. Zolang ik mijn best doe om snelle service en goede kwaliteit te leveren hoef ik nooit bang te zijn dat ik geen klanten heb.” Dat deel van het werk vindt Dollé eigenlijk niet moeilijk. “Waar het om gaat is je vak serieus nemen, afspraken nakomen en duidelijk uitleggen wat je doet. Jammer genoeg kom ik nog veel situaties tegen waar klanten in de service of de kwaliteit slecht bediend zijn. Die zijn dan wel weer blij met mij.” Ook via zijn netwerk onder loodgieters en zijn samenwerking met één oudere collega groeit het klantenbestand. “Ik heb nu één medewerker, Jack. Dat zullen er in de loop der tijd nog wel meer worden.”
Ook in het rioolwerk zitten mooie uitdagingen. “Het werk is sowieso altijd een mooie puzzel. Niet alleen van leidingen, aansluitingen en afschotten. Maar ook in het maken van oplossingen binnen één dag.” Die garantie – ’s ochtends een verstopping, ’s avonds weer douchen – blijft een van de uitgangspunten van het vak. “Maar er zijn ook nieuwe uitdagingen. Bijvoorbeeld dat de ‘nieuwe nederlanders’ vetter koken. Hun keukens zijn gewoonweg eerder verstopt. Ik zie ook mensen met mooie, dure huizen die net iets teveel bezuinigd hebben op het riool: heb je je huis verbouwd, kun je later alsnog je vloer open trekken.” En problemen oplossen van ‘zelfklussers’ is van alle tijden. “Als je rioleringswerk niet serieus neemt, dan krijg je problemen.”
Sander en Jack staan 24/7 klaar voor hun klanten. “Dat hoort bij het vak. Dat willen wij zelf ook het liefst: meteen in de auto springen. Gelukkig kunnen wij het meeste gewone ontstoppingswerk gewoon plannen. Dan hebben mensen het aan zien komen. Zo doen wij er tien per dag. Met regelmatig een dag er tussendoor waarbij wij een heel riool vervangen.” Uiteraard met gebruik van de nieuwste technologie. “Die nieuwste technologie maakt ons werk makkelijker. Het maakt het werk ook verfijnder: zo kunnen wij oude gietijzeren standleidingen een tweede leven geven door hem van binnenuit te coaten. Dat is binnen een dag klaar, zonder sloop- en dus herstelwerkwerk.” Dollé heeft nooit meer terug verlangd naar het IT-werk. En geef hem eens ongelijk.
Palletweg 72
2031 DC Haarlem
De andere 7 genomineerden van Dienstverlening (< 5 medewerkers) in 2021.
06-12-2024