takel-, transport en bergingsdienst a. van der eng

‘Inspelen op en meegaan met veranderingen houden je bedrijf jong’

Dienstverlening Groot | 2023

Als je ergens tussen Schiphol, Egmond, Zaanstad en Hoorn of in Amsterdam met pech of erger langs de weg komt te staan, dan is de kans groot dat één van de mannen van Takel-, Transport- en Bergingsdienst A. van der Eng  je komt redden. Dat bedrijf is in dat gebied actief in twaalf regio’s. ‘Toen ik begon waren het er nog maar drie,’ vertelt eigenaar Jeroen Zwart, waarna hij uitlegt hoe dat zo gekomen is.

‘Ruim twintig jaar geleden gooide de overheid de oude regels voor het toekennen van bergingsdiensten op het hoofdwegennet helemaal om. Dat bood nieuwe ruimte voor bergingsbedrijven, terwijl anderen moeite hadden om met de nieuwe regels om te gaan.’ TTB van der Eng was in 2006 door Jeroen Zwart overgenomen en hij zag de kansen die de nieuwe regels boden. ‘Iedereen mocht voortaan inschrijven op rayons van de Stichting Incident Management, dus dat zijn wij gaan doen. Maar wij konden natuurlijk alleen maar succes hebben door met zíjn allen ons stinkende best te doen bij waar het om draait: bergen.’ Dat stinkende best doen bestaat uit twee hoofdzaken: ‘Bergingsgevallen zo snel en netjes mogelijk afhandelen is één. Het tweede is zorgen voor flexibiliteit en capaciteit om op zoveel mogelijk plekken bijstand te kunnen bieden.’

Flexibiliteit en capaciteit met een goed team

‘Het kan op sommige dagen een hele puzzel zijn,’ vertelt Jeroen, ‘maar het is mooi werk wanneer je dat met je team – 18 mensen op twee vestigingen – toch kunt afhandelen.’ Het is wel aan hem besteed, want voordat hij het bedrijf overnam was hij planner bij een ander bergingsbedrijf. ‘Wij blijven rustig aan de telefoon, hoor. Uiteindelijk helpen wij elkaar door de drukte heen.’ En als hert nodig is rijdt Jeroen ook zelf uit.

Dat goede team is niet alleen onderling aardig: ‘Wij blijven altijd beleefd en vriendelijk naar de bestuurders. Omdat de mensen die iets overkomen is dat verdienen, en omdat zij degenen zijn die hun tevredenheid uiten bij onze échte opdrachtgevers, de verzekerings-, pechhulp- en leasemaatschappijen.’ Daarmee lukt het ze om steevast hogere klanttevredenheidscijfers te scoren dan het landelijk gemiddelde.

‘Wij zijn sneller dan de Wegenwacht!’

Het bergingsbedrijf komt lang niet alleen bij ongelukken, het wordt door de verzekeraars, pechhulpcentrales en leasebedrijven ook naar ‘gewone’ pechgevallen gestuurd. ‘En dan zijn wij sneller dan de wegenwacht, omdat wij meteen aan de gang gaan met repareren of met afvoeren. Onze monteurs hebben een brede ervaring en vakmanschap. Ze kennen de veel voorkomende problemen van ieder merk en type en vogelen vaak in de avonduren nog de oplossing voor nieuwe problemen uit.’ Zelfs van de nieuwe elektrische auto’s weten ze inmiddels meer dan de gemiddelde garage. ‘Die fabrikanten zijn niet zo geneigd hun kennis te delen, dus dat hebben wij zelf uitgezocht.’

Voorop blijven lopen

Sinds Jeroen Zwart het bedrijf overnam heeft hij altijd gestreefd naar voorop blijven lopen. ‘Voorop blijven lopen betekent meegaan met veranderingen. Wij hebben een efficiencyslag gemaakt, zijn met anderen gaan samenwerken en leren nieuwe technieken. Het houdt je bedrijf jong en levendig.’


Contactgegevens van Transport Takel en Berging A. van der Eng

Lijnbaan 61
1969 ND Heemskerk

• Bel: 0251203080 • E-mail: [email protected] • Website: www.v-d-eng.nl

Sterkste Schakel van de regio Kennemerland Grande Finale 2024

06-12-2024

Meer informatie & kaarten bestellen