van rhijn bouw renovatie & onderhoud – succes door samenwerking

De ‘badkamertrein’ rijdt altijd

Bouw, Installatie & Techniek Klein | 2023

Eén van de drie werkterreinen van Van Rhijn Bouw is Renovatie & Onderhoud. ‘Het is een aparte tak van sport, die is ontstaan na de overname van het toen al meer dan 100-jarige aannemersbedrijf Van Damme Bouw in Nieuw Vennep. Vooral onder woningbouwcorporaties hebben wij dan ook opdrachtgevers voor wie wij al tientallen jaren naar tevredenheid werken.’ Dat is geen sinecure legt directeur Robert van der Meer uit.

‘Iedere ochtend vang ik onze onderhoudsmonteurs op voordat ze aan het werk gaan. Ik meld ze eventuele bijzonderheden en ik vraag ze naar de vorige dag. Dat is enorm belangrijk, want zij zijn voor ons de oren en ogen op het werk. Tegelijkertijd zijn zij ook het aanspreekpunt voor de bewoners. Dus zijn ze een belangrijke schakel in het tevreden maken van onze opdrachtgevers.’

‘Veel werk aan grote organisaties’

De twee grootste organisaties waar Van Rhijn Bouw voor werkt zijn Ymere en Stek Wonen. ‘Voor die twee woningbouwverenigingen werken wij al tientallen jaren. Beide zijn ontstaan uit grote fusies. Je kunt je voorstellen hoeveel contactpersonen bij die organisaties wij hebben meegemaakt en nog steeds hebben.’ Het aanhouden van die relaties gebeurt vooral door Van der Meer en zijn collega’s. ‘De werkvoorbereiders hebben daarin de hoofdrol. Zij kennen hun contacten bij de organisaties door en door, maar zij moeten bij personeelswissels aan klantzijde wel telkens opnieuw relaties opbouwen. ’Bewoners zijn honkvaster!’

Traditioneel werk dat je ook kunt innoveren

Al in 2010 schafte Van der Meer de werkbonnen af. ‘Wij gaven alle monteurs een iPad met software voor het bijhouden van al het werk. Dat was een grote belangrijke verandering die ons het werk veel efficiënter maakt. Best handig wanneer je alleen al voor Stek jaarlijks 2.400 klussen afhandelt. Onze 15 monteurs kunnen makkelijker rapporteren en ook communiceren over de meldingen. Bovendien kunnen wij sneller de gegevens die wij van de opdrachtgever krijgen naast onze bevindingen leggen.’ De innovatie in het werkproces maakt ook weer nieuwe manieren van doen mogelijk: de ‘badkamertrein’ bijvoorbeeld.

De ‘badkamertrein’ is logistiek hoogstandje

Speciaal voor Ymere bedacht Van Rhijn Bouw een gestandaardiseerde werkmethode voor de vervanging van badkamers. ‘Het is een vastgelegd planningsprotocol, waarmee wij binnen één werkweek een badkamer kunnen slopen en weer opbouwen. Materiaal en medewerkers worden strak op elkaar afgestemd. Die ‘badkamertrein’ rijdt altijd door en daar worden bewoners en de opdrachtgever erg blij van.’ Het logistieke hoogstandje is een manier van werken waarmee zij zich willen onderscheiden.

‘Tenders moet je verdienen’

‘Wij werken op basis van tenders voor onze klanten. Dat zijn langdurige contracten. Maar het kan natuurlijk altijd dat er andere aanbieders willen meedingen. Het renovatie- en onderhoudswerk is in principe altijd hetzelfde, maar met onze onderscheidende werkwijzen rekenen wij erop dit soort tenders altijd te kunnen ‘verdienen’.’


Contactgegevens van Van Rhijn Bouw Renovatie & Onderhoud

Schillingweg 55
2153 PL Nieuw-Vennep

• Bel: 0252672429 • E-mail: [email protected] • Website: vanrhijnbouw.nl

Sterkste Schakel van de regio Kennemerland Grande Finale 2024

06-12-2024

Meer informatie & kaarten bestellen