aannemersbedrijf breedijk

‘Goede voorbereiding scheelt veel tijdens het werk’

Sector-winnaar Bouw, Installatie & Techniek Klein | 2023

De wand naast de spreektafel in het kantoor van Aannemersbedrijf N. Breedijk hangt vol met foto’s van recente projecten. ‘Mijn dochter maakt die foto’s,’ vertelt Nico Breedijk, ‘van werk in aanbouw of van afgeronde projecten. Wij hangen er regelmatig nieuwe bij.’ Die foto’s hanger er niet alleen voor het mooi: ‘Voorbeelden van je werk en de bijbehorende referenties zijn het meest eerlijke verhaal.’

Nico begon al in 1995 voor zichzelf nadat hij eerder had gewerkt als calculator/werkvoorbereider. ‘Ik begon voor mijzelf omdat ik kleinschaliger wilde werken, dichter bij de klant en niet voor de omzet ga maar voor het resultaat.’ Het bedrijf heeft nu 7 mensen in dienst. ‘Dat is goed genoeg.’

Bij zijn eigen start begon hij werkelijk met helemaal niets. ‘Gewoon aan een tafeltje in de slaapkamer.’ Daar stond de telefoon waarmee hij op de bonnefooi ging bellen. ‘Eerst vooral Verenigingen van Eigenaren en vastgoedbeheerders, op zoek naar kleine onderhoudsklussen. Na zes maanden had hij zijn eerste ‘grote’ te pakken. ‘Ik kreeg een opdracht voor interne verbouwingen van een kantoorpand. Die klus was eigenlijk zelfs iets te groot voor mij alleen, maar soms moet je bluffen.’

Stevige crisis doorgekomen met reclame

Net als bij het begin van zijn bedrijf ging Nico bij de bouwmalaise van 2010 actief de boer op. ‘Er was een paar jaar echt even helemaal niets te doen. Uiteindelijk zijn wij huis-aan-huis gaan flyeren onder het motto ‘Knal de recessie uw huis uit’. Dat werkte en daarmee haalden wij leuke opdrachten binnen.’ Een extra resultaat daarvan was het uitlopen van de ‘olievlek’ onder particulieren. ‘Wij kregen langzamerhand steeds meer opdrachten via-via. En als dat eenmaal loopt, dan wordt de kring van doorverwijzers steeds groter.’ Inmiddels is er een gestage stroom van opdrachten van voornamelijk particulieren, terwijl ook het werk voor vastgoedbeheerders en VVE’s voortgaat.

‘De service ná het werk is het belangrijkst’

‘De meeste opdrachten krijg je omdat mensen je het werk gunnen. Dat doen ze pas wanneer je persoonlijk hebt kennisgemaakt en wanneer aan tafel – bij ons of bij hen – het gesprek over wensen en mogelijkheden goed verloopt. Daar zijn wij niet haastig in, daar mag en moet voldoende tijd aan besteed worden.’ Zelfs bij opdrachten die via bekenden, zoals architecten,  worden aangedragen zoekt Nico zijn eigen klik met de klant. ‘De relatie die wij met de klant leggen maken wij tenslotte compleet door ná het werk zoveel mogelijk service te verlenen. Hoe je daarmee omgaat bepaalt tenslotte of de klant ergens mee blijft zitten of dat hij je enthousiast voordraagt aan een ander.’

Logistieke uitdaging vermijden door tijdige inkoop

Iets anders waar Nico Breedijk zoveel mogelijk blij mee wil maken is de ononderbroken voortgang van het werk. ‘Logistiek is in de bouw de grootste uitdaging: zijn alle spullen er op tijd, kunnen wij beginnen aan de volgende klus?’ Breedijk besteedt vooral extra tijd en moeite in de voorbereiding, zowel in het calculeren, als in de inkoop. ‘Wij berekenen zorgvuldig wat er nodig is aan materiaal en kopen ruim op tijd in, zodat wij niet afhankelijk zijn van leveranties tijdens de bouw.’

Uiteindelijk is ‘de bouw’ vooral achteraf met het team terugkijken naar wat er weer voor moois is neergezet. ‘Dan komt de foto op de voorbeeldenwand en kunnen wij potentiële klanten naar onze referenties doorsturen voor het verhaal.’


Contactgegevens van Aannemersbedrijf Breedijk

Wijkermeerstraat 35
2131 HB Hoofddorp

• Bel: 0235627597 • E-mail: [email protected] • Website: nbreedijk.nl

Sterkste Schakel van de regio Kennemerland Grande Finale 2024

06-12-2024

Meer informatie & kaarten bestellen