rs components – elektrische en elektronische componenten
‘Wij zijn de grootste webshop voor engineers,’ zegt Hans de Vries, country manager Benelux van het wereldwijd actieve bedrijf. ‘Uit een voorraad van 650.000 producten kunnen wij je de dag ná bestelling precies die ene schakelaar, halfgeleider, draad, knop, lijmtube of weerstand leveren die je nodig hebt. Daarmee zorgen wij dat het werk van zo’n 35.000 actieve klanten in de Benelux niet stil hoeft te staan.’
Voor engineers die ontwikkelen, monteren of onderhoud plegen in vele verschillende bedrijfstakken is RS Components een begrip. ‘Het betreft dus vooral de levering van losse onderdelen in kleine aantallen. Dat is het specialisme waar onze oprichters in 1937 al mee begonnen. Bij ons kun je wel terecht voor dat soort bestellingen, die voor andere groothandels niet interessant zijn.’ Technici grijpen bij RS niet mis en kunnen ervan op aan dat het onderdeel de volgende dag geleverd wordt. ‘Zo zijn wij je voorraadkast op afstand.’
In 1998 startte het bedrijf zijn eigen webshop – een jaar eerder dan bol.com (red.). ‘In die ruim twintig jaar heeft RS Components Benelux zijn een omzet vervijftienvoudigd! De ontwikkeling van het bedrijfsmodel rond e-commerce hebben het bedrijf vleugels gegeven. En daarmee kunnen wij steeds meer betekenen voor een groeiend aantal klanten.’ Bij een maximaal werkende webshop horen wel twee andere onderdelen: ‘Voorraad en service. Wij zitten er bovenop om de leverbare voorraad zo groot mogelijk te maken. Nog maar een paar jaar terug konden wij zo’n 500.000 items leveren, nu dus al 800.000.’ Die voorraad moet er dan wel zijn. ‘Dat is dit jaar een wat grotere uitdaging dan anders, maar wij kennen onze kanalen.’
‘Ook bij een bedrijf dat inmiddels zo steunt op e-commerce is het menselijke aspect cruciaal. Als je ons belt dan krijg je dus altijd een mens aan de lijn. Zelfs met vaste teams per regio, zodat klanten veelal dezelfde contactpersoon hebben.’ Het gros van de medewerkers staat klanten te woord. ‘Daarbij laten wij sales, technical support en customer service nauw samenwerken, zodat zij van elkaar goed weten wat er speelt.’ Uiteraard wordt dat weer ondersteund door slimme automatisering van het klantenbestand. ‘Wij houden zorgvuldig bij wat mensen bestellen. Daarmee kunnen wij, bijvoorbeeld, bestelgedrag vergelijken binnen bedrijfstakken en beroepen. Dat geeft weer inzicht in trends.’
De rol die RS Components vervult voor grote aantallen MKB klanten bieden zij ook als dienst aan voor vele inkopers binnen één grote organisatie. Universiteiten, bijvoorbeeld. ‘Eén universiteit had met verschillende afdelingen binnen samen zo’n 10.000 leveranciers. Wij zijn ertussen gestapt om hun inkoop te stroomlijnen. Voor vele grote opdrachtgevers in de industrie zijn wij één van een handvol preferred suppliers. Voor hen maken wij de inkoop veel gemakkelijker en overzichtelijker.’
Doordat RS Components in de afgelopen jaren wel kon blijven uitleveren, is het bedrijf flink gegroeid. En er komt nog meer groei aan: ‘Door ‘Internet of Things’ en de ontwikkeling van nog meer connecties van apparaten in de industriële omgeving verwachten wij dat de vraag naar componenten stijgt.’ Daar zijn ze in Haarlem helemaal klaar voor.
Bingerweg 19
2031 AZ Haarlem