bouhof horeca -  groothandel op het gebied van de horeca

‘Je verwerft niet zomaar exclusief dealerschap’

Groothandel | 2022

Andres Bouhof is trots, maar ook bescheiden. Trots op het bijna 100-jarig bestaan van zijn bedrijf in een zeer dynamische markt. Bescheiden over hoe de familie daar hard aan werkt. Toch is Bouhof Horeca zorgvuldig bezig de eigen plek in de markt steviger te maken. Met NIC softijs, het eigen koffielabel Espresso Good en Bouhof Horeca Apparatuur. ‘Dit jaar komt daar het exclusieve dealerschap van VITO frituurolie filters bij.’

‘VITO is een Duits bedrijf dat filters maakt waarmee je de bruikbaarheid van je frituurvetten en -oliën tot 50% kunt verlengen. Dat is gezonder voor de klant, goed voor het milieu, goed voor de winst van de restaurateur en het is ook handig in een jaar waarin de aanvoer van zonnebloemolie dreigt te stagneren.’ Bouhof heeft er een tijd aan gewerkt om de relatie met het Duitse bedrijf te leggen en is er trots op de apparaten dit jaar te kunnen gaan bieden. ‘De eerste units zijn al verkocht en dat gaat alleen maar meer worden nu wij er ook weer mee naar beurzen kunnen.’ Voor VITO was de geschiedenis, de marktkennis en de inzet van het Beverwijkse bedrijf doorslaggevend voor het importeurschap.

Softijs, daar is de groei begonnen

Grootvader Pieter schreef het bedrijf in 1926 in bij de Kamer van Koophandel. ‘Hij verhandelde boter, kaas en eieren aan winkels in de buurt. Het zuivelassortiment werd uitgebreid met koffiemelk en daarna met softijs in poedervorm.’ En door de softijs kwam het bedrijf in een versnelling. ‘Wij gingen leveren aan bakker, cafetaria’s en kantines. Die moesten ook hoorntjes, ijsbekertjes en lepeltjes hebben. En als wij toch al het één konden leveren, dan misschien ook nog iets anders.’ Met die extra vragen breidde het bedrijf uit naar een totaalleverancier voor de horeca. ‘Wij hebben nu servies en glas, vele soorten bakjes en verpakkingen, schoonmaakmiddelen en servetten. Wij denken mee met service en uitleg, helpen de klanten zich te onderscheiden, te groeien en geld te verdien.’ Zelf onderscheiden wij ons weer van andere horeca groothandels door ons vooral te focussen op een paar productgroepen.’

Services, ingrediënten en apparaten

‘Het totaalplaatje van ons bedrijf is dat wij services, ingrediënten en apparaten leveren voor de (klein)horeca.’ Om goed duidelijk te maken dat zij een aantal specialiteiten volledig beheersen bieden zij dat aan onder verschillende merken. ‘Espresso Good, bijvoorbeeld, is onze eigen melange voor koffiemachines. Het merk heeft eigen verpakking en eigen koffiekopjes en wordt in Espresso Good bestelwagens bezorgd.’

Bouhof Horeca Apparatuur is de afdeling die complete keukeninrichtingen levert. ‘Wij kunnen vanaf een tekening de hele keuken van een bedrijf installeren. Het enige dat je dan nog nodig hebt is een kok en levensmiddelen.’ De introductie van de VITO oliefilters onder die eigen naam sluit daar op aan.

‘Weet je hoeveel bedrijfskantines inefficiënt werken?’

Wanneer je in bijna 100 jaar de meest optimale manier hebt ontwikkeld om horeca te bedienen, dan zie je ook de andere mogelijkheden om je heen. Andres: ‘Voor veel bedrijven is hun bedrijfskantine een bijzaak, die daarom niet slim genoeg wordt gemanaged. Daar kunnen wij met onze ervaring een kwaliteitsslag leveren die hoogstwaarschijnlijk ook goedkoper uitpakt.’


Contactgegevens van Bouhof Horeca

Lijndenweg 3
1948 ND Beverwijk

TelefoonnummerE-mailadresWebsite