ccrs trading – de sleutel tot zorgeloos genieten
Sector-winnaar Dienstverlening Klein | 2023
‘Zo’n vijftien jaar geleden kreeg ik de kans om werkplaatschef te worden bij een groot kampeercentrum,’ vertelt Bram van Braak, ‘terwijl ik daarover aan het twijfelen was vroeg mijn echtgenoot Hedi: waarom begin je niet voor jezelf.’ Dat gaf de doorslag. Samen met een klant leggen ze uit hoe dat verder liep.
Dé hamvraag voor de Sterkste Schakel is natuurlijk: hóe klantgericht zijn jullie dan? Daar kan ditmaal een klant zelf antwoord op geven: ‘Ik heb niet de indruk dat er ándere bedrijven in de verre omtrek zijn die zoveel aankunnen en zoveel service bieden als Bram en Hedi. Ze doen zichzelf er vaak tekort mee.’ Bijvoorbeeld omdat ze zelf láng niet zoveel of zo vér met vakantie gaan als de meeste van hun klanten. Hedi: ‘Dat kwam natuurlijk eerst omdat wij ons bedrijf aan het opbouwen waren. Nu gaan wij dat wel meer doen. Zeker nu wij met onze vaste kracht Rob Henneman altijd bereikbaar zijn.’
Als er iets is waar Bram niet over uitgesproken raakt, dan is het (elektro)techniek. Voordat hij met CCRS Trading begon had hij al ruim tien jaar een eigen zaak gehad in de bouw en aanleg van audio- en videosystemen. ‘Ook daar was mijn uitgangspunt al: kan niet, bestaat niet. Als het er niet is, dan verzin ik het zelf en als er een mysterieuze storing is, dan ga ik net zo lang door tot ik hem te pakken heb.’ Juist bij caravans en campers komt die inzet goed van pas. ‘Het is voor klanten niet fijn wanneer je met je camper voor iedere soort klus naar een ander bedrijf moet. Wij leggen ons erop toe om álle techniek in eigen werkplaats te kunnen maken en onderhouden. Daardoor kennen wij dus ook alle aspecten van de camper: blijft het gewicht laag genoeg, kan de accu het aan, kunnen wij overal bij?’
‘De vakantieganger heeft vooral twee wensen: zorgeloos genieten en – liefst – overal kunnen komen.’ Daarmee legt de klant de lat behoorlijk hoog voor het werk van CCRS. ‘Het betekent dat wij echt álles doen voor de klant: onderhoud en reparatie van chassis en wielen, elektrische en elektronische installaties, vocht en lekkages verhelpen en ook de gasinstallaties.’ En natuurlijk alle mogelijke dingen die het comfort van de camper of caravan vergroten: WiFi, luifels en gaskachels, achteruitrijcamera’s. ‘En natuurlijk zonnepanelen. Dat zijn allemaal mooie technische uitdagingen die met een hoog kwaliteitsniveau uitgevoerd moeten worden, omdat caravans en campers vaan veel te verduren krijgen.’ Maar de basis van het werk is gepland onderhoud. ‘Goed onderhoud, net als goede montage, voorkomt de meeste problemen.’
In de grote eigen werkplaats voert Bram vooral gepland werk uit. ‘Dat zijn dus allemaal vaste klanten voor wie wij hun camper of caravan goed onderhouden en/of vakantieklaar maken. Maar wij houden altijd ruimte vrij voor ongepland werk. In het seizoen krijgen wij vakantiegangers doorgestuurd van campings of schadebedrijven. Die helpen wij altijd meteen.’ Na de ‘coronazomers’ merkten ze ook een flinke aanwas van nieuwe klanten: ‘Nieuwe groepen die de vrijheid van het camperen en het gemak van kamperen met een caravan ontdekten.’ Op aanvraag doen zij dan ook weer aankoopkeuringen voor dat soort nieuwe belangstellenden. ‘Alles om ze te helpen zorgeloos te kunnen genieten.’
Haverstraat 12
2153 GB Nieuw-Vennep
De andere 5 genomineerden van Dienstverlening Klein in 2023.