mko – werkkleding & horecakleding

Een nieuwe manier om werkkleding te leveren, bedacht in de schoolbanken

Dienstverlening Klein | 2023

 ‘AMKO werkkleding is een uit de hand gelopen studie-opdracht van mijn opleiding,’ vertelt Koen van der Waart, ‘Bij International Business Administration aan de UvA kreeg ik de opdracht om een businessplan uit te werken. Ik koos ervoor dat te doen op het gebied van werkkleding. Voordat ik mijn Bachelor gehaald had, was ik al volle bak met het bedrijf begonnen!’

Koen koos bewust voor werkkleding om een bedrijf omheen te verzinnen: ‘Werkkleding kun je op iedere hoek van de straat krijgen. Maar de branche is volgens mij niet heel innoverend. En voor de meeste retailers – van textielbedrukkers tot bouwmaterialenhandels – is het iets dat ze erbij doen. Mijn plan was erop gericht om het bedrijf volledig op werkkleding te focussen en het voor de klant zo makkelijk mogelijk en voor ons zo efficiënt mogelijk te maken. Vervolgens moesten wij er voor zorgen dat verhaal zo snel mogelijk, zo breed mogelijk uit te zetten.’ Van het een kwam het ander en dus bestaat AMKO nu echt.

De innovatie zit in het bestelsysteem

‘Zo makkelijk en zo efficiënt mogelijk als bedrijfsdoelstelling betekende dat wij zijn begonnen bij het bestelsysteem. Met de bouwer van onze webshop hebben wij alle software zelf ontwikkeld. Dat zou iedere start-up moeten doen: niet uitgaan van standaarden, maar (laten) ontwikkelen op basis van je eigen eisen en procedures.’ Klanten krijgen een eigen inlog op een systeem waarin álle gegevens van de kleding voor de werknemers is opgeslagen. Dat maakt kiezen en bijbestellen erg makkelijk. Tegelijkertijd is de levertijd ongeveer vijf dagen en hoeft de klant geen eigen voorraden aan te houden.’ Met die aanpak heeft Koen in ruim drie jaar tijd al zo’n 500 klanten bediend onder bedrijven van 5 tot 250 medewerkers.

‘Klanten willen geen gedoe’

Ook voor opdrachtgevers is werkkleding niet het belangrijkste deel van hun werk. ‘Het zijn de ondernemers zelf, eventueel bedrijfsleiders of administratieve- of PZ-krachten die dit regelen voor de collega’s. Die zitten niet op gedoe te wachten. Doordat wij alle uitvoering, maten en extra wensen van de kledingdragers onder onze hoede nemen zijn zij daar vanaf.’ Verder zijn klanten blij met de korte lijntjes, met de service en de achtervang. ‘En ze vinden het handig dat wij de communicatie met de drager over de beschikbare opties in het kledingpakket voor ze overnemen.’

En dan hebben wij het er nog niet eens over gehad dat – volgens Koen – het assortiment aan merken een breed aanbod van functioneel en stijlvol garandeert.

Even stevig doorgroeien

De aantallen klanten die Koen noemt zijn indrukwekkend voor een bedrijf dat nog geen vier jaar bestaat. ‘Deze zomer nemen wij onze vierde medewerker aan. Een accountmanager die nog meer werk gaat maken van alle leads. Onze software kan nog veel meer klanten aan.’ Overigens zijn ze er nog lang niet: ‘Wij gaan bijvoorbeeld nog verbreden in persoonlijke beschermingsmiddelen.’ Mogelijkheden te over om het bedrijf verder te ontwikkelen. En die Bachelor IBA? Die haalde Koen alsnog in 2022.


Contactgegevens van Amko Werkkleding

Wijkermeerweg 42a
1948 NW Beverwijk

• Bel: 0251296776 • E-mail: [email protected] • Website: amkowerkkleding.nl