bakker rijkenberg – ambachtelijk brood en specialiteiten
Bakker Rijkenberg is één van de oudste bakkerijen in Haarlem. Dit jaar bestaat het bedrijf 100 jaar. ‘Wij zijn al 100 jaar op dezelfde plek gevestigd en ononderbroken gerund door dezelfde familie.’ Jaap en Simone Tuijn zijn de vierde generatie: ‘Wij zijn er ontzettend trots op dat wij dit, samen met derde generatie Hans en Clementine, mogen voortzetten en klaarmaken voor de toekomst.’
Als één van de laatste zélf bakkende bakkerijen is de belangrijkste vernieuwing kort geleden al gezet. ‘Wij hebben in de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in nieuwe apparatuur in de bakkerij: een nieuwe deegverwerker om de productie zo efficiënt mogelijk te houden bij de hoogst mogelijke kwaliteit. Kwaliteit blijft het belangrijkste,’ vindt Jaap, ‘want dat is waar de klanten voor blijven terugkomen. Bij de dagelijkse verkoop aan klanten uit de buurt, maar ook voor de ‘invriezers’ die van veel verder weg komen.’
‘Ik denk dat ik wekelijks vaker in de winkel ben,’ lacht Jaap, ‘dan mijn vader in zijn hele leven.’ Jaap heeft plezier in het contact met klanten. ‘Het is ook steeds belangrijker. Klanten zijn nieuwsgieriger en praten makkelijker over hun wensen. Er zijn altijd nieuwe vragen over gezondheid en dus over de samenstelling van broden. Wij beantwoorden die vragen en hebben voor allerlei speciale wensen ook het juiste brood.’
Omdat ze bij Bakker Rijkenberg alles zelf maken weten ze precies wat er wel – en níet – in hun broden en banket verwerkt wordt. ‘Wij maken desembroden, hebben standaard wit-, bruin- en haverbroden en échte Allinson-volkoren, wij maken onze eigen croissants en hebben betere baguettes dan in Frankrijk.’
Het hele team weet dat verhaal goed over te brengen samen met de bakker die ook ‘gewoon in de winkel rondloopt’.
‘De winkel, met het woonhuis erboven en de bakkerij erachter, zijn bij de aanvang van ons bedrijf gebouwd. Dat zijn wij nu stap-voor-stap aan het vernieuwen. Nu de bakkerij klaar is gaan wij dit jaar nog de winkel vernieuwen.’ Bij het ontwikkelen van het concept van de verbouwing is vooral gedacht aan de klant. ‘Wij scheppen een nieuwe sfeer die qua uitstraling en kwaliteit van materialen aanvoelt als een mooie privésfeer. Wij maken de winkel ook ruimer, met een nieuwe doorloop. Met die sfeer en ruimte scheppen wij vooral meer aandacht voor al onze verschillende brood en banket. Wij kunnen méér uitstallen en wij maken een doorkijkje naar de bakkerij áchter de winkel.’ Van de verbouwing zelf maken ze ook iets extra’s. ‘Wij zetten geen aparte cabine of zoiets op de stoep, maar maken een tijdelijke toonbank in de bakkerij. Zo zullen klanten al tijdens de verbouwing kunnen zien hoe mooi die is geworden.’
Ook al zijn Jaap en Simone de ‘nieuwe, jonge’ generatie, ze kiezen bewust voor het vasthouden van ‘oude’ waarden. ‘Gewoon goede producten, zonder poespas; openheid en betrokkenheid bij klanten; solide bedrijfsvoering. Maar wel in een mooi strak jasje en voorzien van alle moderne gemakken. Dus ook met een webshop en met bezorging aan huis’ Na de verbouwing is de gevel in oude glorie hersteld, met daarachter een modern en altijd innoverend bedrijf.
Haarlem
De andere 5 genomineerden van Horeca & Retail Food in 2024.
06-12-2024