up carwash – de wasstraat met aandacht voor elke auto en elke bestuurder

De eerste franchise formule voor kwaliteitscarwash komt uit Kennemerland

Automotive | 2023

In 1989 was de vader van Pieter en Martijn Commandeur één van de eerste met een grote wasstraat voor auto’s. Er is in die tijd veel veranderd: de wastechnologie verbeterde, er kwamen aanvullende diensten en een ritje naar de wasstraat werd veel normaler. ‘Bij onze drie vestigingen,’ rekent Pieter Commandeur voor, ‘gebeurt dat 250.000 keer per jaar.’

Die vele wasbeurten zijn weer verdeeld over tienduizenden vaste klanten. ‘Dat zijn aantallen waarmee ons bedrijf tot de middenmoters van de wasstraten behoort. Het overgrote deel van de wasstraten heeft slechts één vestiging (de ‘eenpitters’), slechts een handvol hebben samen rond de vijftig vestigingen.’ Martijn en Pieter willen de bedrijfstak in de komende jaren veranderen. ‘De markt is verzadigd, maar versplinterd, daarom introduceren wij een franchiseformule voor wasstraten.’

‘UP Carwash is altijd een stapje meer doen’

UP Carwash is het eerste franchise-concept in de markt. ‘Met onze achtergrond kunnen wij dit geloofwaardig in de markt zetten: wij komen uit het vak en zijn daar al tientallen jaren zelf succesvol in. Voor de ‘eenpitters’ die een kwaliteitsslag willen maken en een grotere markt willen bereiken is dat belangrijk.’ Hét uitgangspunt voor het concept is de kwaliteit van de wasbeurt – de aandacht voor de auto – in combinatie met aandacht voor de klant. ‘Een UP Carwash is een overdekte ruimte waar je auto een hogedrukreiniging krijgt, met een moderne wasstraat en een droog- en stofzuigplein waar je ook nog banden kunt oppompen en vloeistoffen kunt bijvullen.’ Daar krijgt de klant van de medewerkers al aandacht. ‘Voor (extra) aandacht voor de klant bedachten wij de UP Club. Dat clublidmaatschap staat straks open voor de vaste klanten van alle franchisenemers. Clubleden gaan wij samen in de watten leggen.’

Aandacht voor de UP Club-leden

Uit bezoekersdata blijkt dat autobezitters niet vaak naar de wasstraat komen, maar langzamerhand wel steeds vaker. ‘Met de voordelen van de UP Club gaan wij autobezitters aan ons binden en proberen de frequentie van het wasstraat-bezoek verder te verhogen. Ieder stapje meer dat wij voor onze leden gaan doen – een korting, een extra behandeling – moet een reden zijn om een keertje extra naar de wasstraat te komen.’

Daarnaast staat uiteraard ook de kwaliteit van de wasstraat zelf. ‘En die begint bij onze medewerkers. Een wasstraat is tenslotte niet alleen een machine. Onze medewerkers maken met een beetje extra aandacht – voor een losse antenne, een extra beurt voor de hele grote vogelpoep, hulp bij de mattenklopper – het bezoek plezierig.’

Franchiseformule start dit jaar

‘Voor de franchiseformule richten wij ons allereerst op de ‘eenpitters’. Die kunnen wij het voordeel bieden van een herkenbare formule en van de Club. Wij bieden ze ook inkoopvoordelen, operationele IT systemen, marketing en natuurlijk onze kennis, ervaring en trainingen om hun bedrijf te verbeteren.’ Vooral ook trainingen op het gebied van gastvrijheid en aandacht, dus. ‘Want daar is een wereld te winnen.’ Pieter is in het bedrijf de drijvende kracht achter de merk- en franchiseformule. ‘Wij hebben eerst onze  eigen vestigingen in een nieuw jasje gestoken en zijn daarna het franchiseconcept gaan uitwerken. Dit jaar gaan wij daarmee echt de boer op.’ De eerste belangstellenden hebben zich al gemeld.


Contactgegevens van UpCarwash Beverwijk

Parallelweg 3
1948 NK Beverwijk

• Bel: 0857602403 • E-mail: [email protected] • Website: upcarwash.nl

Sterkste Schakel van de regio Kennemerland Grande Finale 2024

06-12-2024

Meer informatie & kaarten bestellen