rotary velgenherstel
Een stoepje is zo gepakt. Heb je een oude stalen velg, dan heb je een deuk. Heb je een nieuwere lichtmetalen velg dan wordt een hap uit je velg al vervelender. En wanneer je een moderne glansgedraaide/gepolijste velg hebt dan is de schade echt gemeen opvallend. ‘Daar zag ik een gat in de markt,’ zegt Shane Webbe, ‘want er komen steeds meer auto’s met dat soort velgen, maar niet minder stoepjes!’
De glansgedraaide velgen worden gemaakt op een CNC draaibank. ‘Daar kun je de mooiste vormen mee maken en bijzonder precies mee werken. De wielen worden glanzend, mat of zwartgelakt en vaak in mooie combinaties hiervan geleverd.’ De beste manier om dat soort wielen te repareren is zelf zo’n machine aan te schaffen. Dat is precies wat Shane drie jaar geleden deed. ‘En sindsdien heb ik niet meer stilgezeten.’ Shane is een echte vaktechneut die in de marine en de offshore zich flink heeft verdiept in grote en kleine machines. ‘Op zee moet je alles zelf kunnen fixen, dat is een uitstekende leerschool.’ Toen hij ‘aan wal kwam’ zocht hij een tijdje naar een goede basis om een eigen bedrijf te beginnen. Dat werd Rotary Velgenherstel. ‘Daarmee ben ik een van de weinigen in de wereld van het schadeherstel.’
‘De machines die wij gebruiken zijn een CNC draaibank, een straalapparaat, een richtbank, een spuitcabine . . . en een zelfgemaakte vaatwasser.’ Die vaatwasser is een horecamachine die door Shane zelf is verbouwd om met water op zeer hoge druk de wielen schoon te maken: ‘Scheelt ontzettend veel tijd!’ En tijd heeft hij – samen met zijn medewerker – het meeste nodig. ‘Je zou denken dat het werk met vlagen komt, maar wij inmiddels zover dat het binnen blijft komen.’ Daar heeft hij zelf veel aan gedaan door relaties te leggen met vele autobedrijven in de buurt.
Het buurbedrijf van Rotary is Schadenet RECO Haarlem. ‘Daar komt ongeveer de helft van ons werk vandaan. Schades zijn een beetje seizoensgevoelig, dus hun werkaanbod varieert een beetje. Maar het werk van autobedrijven uit de buurt gaat maar door.’ Dat zijn bedrijven die handelen in auto’s. In de autohandel – veel import – zijn er altijd wel beschadigde wielen die voor de verkoop gerepareerd moeten worden. ‘Wij bieden die bedrijven een zeer snelle service, die goed aansluit op de snelheid waarmee zij van inkoop naar verkoop gaan.’ Shane is bij het begin van zijn bedrijf deze meteen gaan bezoeken om zijn kwaliteit in combinatie met snelheid te presenteren. ‘Voor die klanten is velgreparatie veel goedkoper dan vervanging. Daar komt dus een groeiende stroom werk uit.’
Het ‘gat in de markt’ biedt volgens Shane veel werk en veel mogelijkheden. ‘Er zijn waarschijnlijk hooguit twintig bedrijven in Nederland die dit werk ook doen, terwijl het aantal auto’s met dit soort wielen groeit. Wij hoeven er dus alleen voor te zorgen dat het werk bij ons terecht komt. En dat wij voldoende medewerkers werven.’ Tegelijkertijd wil Shane ook al nadenken over volgende stappen. ‘Misschien moeten wij wel gaan nadenken over een manier van doen om een ‘velgenbalie’ in te richten bij ieder schadebedrijf in Nederland?’
Een gat in de markt is leuk, maar het is ook een grote uitdaging.
Beijnesweg 12
2031 BB Haarlem
De andere 6 genomineerden van Automotive in 2023.