travelxl van limburg – de wereld is een boek en dat hebben wij nog lang niet uit!
Peter van Limburg is een oude rot in het vak. ‘Ik heb al heel wat meegemaakt, maar de twee ‘corona’-jaren waren echt uitzonderlijk.’ Dit jaar worden er bij hem weer volop verre reizen geboekt, nadat vorig jaar de Europareizen weer redelijk op gang kwamen. ‘Ons enthousiasme is er niet minder om en onze expertise blijft vooruitstrevend.’
Sinds hij in 1984 actief werd in het reisbureau is één ding nooit veranderd. ‘De wens en de verwachting van de klant staan onveranderd centraal in ons vak. Het eerste gesprek bij ons in de winkel is dan ook cruciaal. Wij hebben reizigers die tijdens dat eerste gesprek precies komen uitleggen wat ze willen, maar we hebben ze ook die zich willen laten inspireren.’ Met de jarenlange ervaring van het reisbureau en de medewerkers weten ze precies hoe ze met die variatie aan vragen moeten omgaan. ‘De ‘corona’-jaren hebben ons wat dat betreft zelfs iets positiefs opgeleverd: wij werken nu vrijwel alleen nog op afspraak. Zo kunnen wij zonder afleiding nóg meer aandacht aan de klant geven.’
Eén van die andere grote verandering die de reisbranche de afgelopen jaren doormaakte was de opkomst van internet. ‘Door onze ‘live’-verbinding met onze leveranciers (vliegtuigmaatschappijen, hotel-inkopers en autohuurmaatschappijen, bijvoorbeeld) kunnen wij veel sneller werken dan vroeger. Voorheen kwamen klanten dikke folders ophalen waar ze dan zelf in gingen zoeken. Nu stellen wij razendsnel bij het scherm pakketten samen.’ Wat niet veranderde zijn de inkoopvoordelen én garanties van een reisbureau. ‘Particulieren die zelf op internet een reis samenstellen zijn duurder uit en boeken veelal zónder de garanties van de ANVR.’
Bij de eerdere opschuddingen in de reisbranche was Peter van Limburg mede-initiatiefnemer van veranderingen. ‘Met een aantal gelijkgestemde collega’s bedachten wij het samenwerkingsverband TravelXL om krachten te bundelen. Met onze ruim 60 kantoren in Nederland en België vormen wij een serieuze partij.’ De samenwerking is opgezet als een soft-franchise die aanzienlijke inkoop- en marketingvoordelen biedt aan de deelnemers. Terwijl de grotere reisketens kantoren afstootten groeide het aantal TravelXL-kantoren.
‘Je kunt het helemaal aan ons overlaten,’ dat maakt het werk voor Peter en zijn medewerkers zo plezierig. ‘Reisplannen maken is altijd al iets heel feestelijks, of het nu de jaarlijkse zomervakantie is of een huwelijksreis. Wij mogen daar bij de aanvang iets van meemaken, dus dat plezier is er voor ons ook al.’ Het wordt vervolgens nog leuker wanneer ze op het reisbureau mogelijkheden kunnen bieden waarvan je als reiziger niet wist dat het bestond, laat staan dat je er zelf aan gedacht had. ‘Wij hebben toegang tot alle mogelijke aanbieders voor aparte boekingen, bijzondere hotels of onverwachte excursies.’
Van Limburg vindt het niet vreemd dat zijn bedrijf weer opveert: ‘Vakanties, verre reizen, zakentripjes, het hoort er gewoon bij, kom vooral naar ons om het jezelf zo makkelijk en plezierig mogelijk te maken.’
Binnenweg 199
2101 JJ Heemstede
De andere 5 genomineerden van Retail Non-Food in 2023.