livik – de verrassendste meubelen
De boulevard Cruquius heeft een verrassende serie woon-, tuin-, sport- en lifestylewinkels. Eén van de oudste – en zeker de verrassendste – is Livik Meubelen. Samen met zijn dochter Anneroos heeft Marcel de Rijk een stijl en een collectie neergezet waar klanten uit heel Nederland voor langskomen. ‘Wij combineren meubelen van Nederlandse merken, met unieke inkoop uit India én zelf ontworpen kasten die wij in Indonesië laten maken.’
Zelf omschrijven ze de stijl als industrieel/vintage, maar dat dekt bij lange na niet de hele lading. In de uniek ingerichte zaak hebben Anneroos en Marcel een variatie van stijlen bijeen gebracht die verrassend goed combineren. ‘Wij hebben strakke zithoeken en verlichting, naast ruwhouten tafels en veel handgemaakte interieuraccessoires. Daar hoort best een vaste klantenkring bij, die weet wat ze zoekt, maar die wij toch telkens weten te verrassen. Velen van hen komen meerdere keren per jaar langs: om even te kijken of er wat nieuws is.’
Vader en dochter zijn op elkaar ingespeeld
Zowel Marcel als Anneroos hebben de opleiding bij het Hout en Meubileringscollege gevolgd. ‘Er zit een generatie tussen, maar wij hebben er allebei oog voor detail en kwaliteit geleerd.’ Voor Marcel betekent dat dat hij kritisch is op wat hij inkoopt, Anneroos is inmiddels aan de slag gegaan met het maken van eigen ontwerpen.’ Beide zijn verantwoordelijk voor de inkoop. En als er al geen sprake is van een gezamenlijke smaak, dan sluiten hun afzonderlijke smaken bijzonder op elkaar aan. ‘Je krijgt bij ons écht wat je al aan de buitengevel ziet: dit is een ander soort meubel- en interieurwinkel.’
Anneroos maakt sinds kort zelf tekeningen voor kasten die zij zelf ontwerpt of die samen met de klant worden bedacht. ‘Wij kunnen zo op maat geheel unieke meubelen leveren voor mensen die onze stijl zien zitten, maar er net nog hun eigen draai aan willen geven.’
‘Je bent het eerste en laatste gezicht dat ze zien’
Al het werk doen ze met zijn tweeën. Marcel: ‘Ik heb een jaar terug zelfs besloten om voortaan zelf alles bij klanten thuis te brengen. Dat werkt ontzettend goed, want op die manier zien klanten hetzelfde gezicht dat hen in de winkel geholpen heeft. Je kunt onmiddellijk inspelen op extra vragen en meedenken over de plaatsing van de meubelen of verdere aankleding. Het is fijn om te zien dat wat je samen in de winkel bedacht hebt goed uitpakt.’ Samen doen ze hun best dat de verwachting uitkomt. Marcel met de meubels, Anneroos met eventueel aanvullende interieurdesign. ‘Als het lukt, dan vertellen zij het verder. Dat is goed genoeg voor ons.’
Tientallen klanten over de zacht klikkende vloer
De zaak is niet alleen goed gevuld, hij is ook groot en je kunt er makkelijk verdwalen. ‘Op een goede zaterdag ontvangen wij tientallen bezoekers. Wij houden goed in de gaten of bezoekers ons nodig hebben of niet. Daarin laten wij ze vooral met rust. Wij zorgen er wel voor dat onze klanten zich gezien voelen. De klik die hier tussen ons en de klant ontstaat is het belangrijkst en wij denken dat onze relaxte stijl daar het beste voor werkt.’
Overigens raken ze nooit klanten kwijt: ‘Door de zacht klikkende klinkers en krakende kaasplanken op de vloer horen wij precies waar mensen zijn.’
Spaarneweg 59
2142 EP Cruquius
De andere 5 genomineerden van Retail Non-Food in 2023.