bakker gerard – de lekkere bakker
What you see is what you get: en dat is lekker. Bij een kleine specialiteit – een appelkoekje met fijn gesneden blokjes – vertelt bakker Gerard de Schrijver over lekker brood, twaalf medewerkers, taart voor de piloten van KLM en broodjes voor bedrijven en instellingen. Deze bakker is geen doorsnee bakker.
De zaak van Bakker Gerard zit midden in het dorpse deel van Hoofddorp aan de Hoofdweg. ‘Wij hebben hier echt ouderwetse inloop van mensen uit de buurt. Klanten die wij vrijwel allemaal kennen. Zo goed zelfs, dat als de PIN eens uitvalt, wij gewoon doorgaan en dan maar alles opschrijven. Gaat altijd goed.’ Bij het echte buurtkarakter van de winkel hoort een buitenterras waar gasten hun gebak met koffie kunnen gebruiken. ‘En binnen staat een grote leestafel waar je onze belegde broodjes en salades kunt eten.’
Maar naast al deze gezelligheid aan de voorkant is de achterkant van de bakkerij nog belangrijker: ‘Daar halen wij zo’n tweederde van onze omzet.’
Gerard de Schrijver begon ooit een bakkerswinkel in De Kwakel. ‘In 2001 nam ik de bakkerij die al sinds 1900 in Hoofddorp was gevestigd over en verhuisden wij in 2006 naar de Hoofdweg. Mijn zakelijke klanten uit De Kwakel nam ik mee.’ En dat zijn er honderden tussen Nieuw-Vennep en Uithoorn. ‘Bedrijven, instanties, verzorgingstehuizen, kinderdagverblijven waar wij ons hele assortiment aan leveren van gewoon brood, belegde broodjes, gebak en taarten.’ Om een voorbeeld te noemen: de KLM. ‘Wij leveren hen een taart voor iedere piloot die zijn laatste vlucht maakt.’ Gerard is niet heel bewust achter het opbouwen van een zakelijke klantenkring aangegaan. ‘Ze komen voor de kwaliteit en blijven door de flexibiliteit.’
‘Het belangrijkste dat wij kunnen doen om de relatie met onze vaste klanten te behouden is altijd flexibel blijven. Moet er wat nabezorgd worden, dan gaan wij rijden. Bestellen ze later dan normaal, dan gaan wij het toch uitvoeren. Willen ze iets aparts, dan kijken wij hóe wij dat mogelijk kunnen maken.’ De Schrijver doet er heel erg relaxt over, maar intussen opent hij toch dagelijks om 6 uur ’s ochtends de zaak en is hij de laatste die weggaat. ‘Zoveel flexibiliteit kost wel tijd.’
En de kwaliteit? ‘Die is gewoonweg goed. Reken maar dat als de kinderen bij de kinderdagverblijven ons brood niet lekker zouden vinden, hun ouders er wel over zouden klagen.’ Dat doen ze niet. Sterker nog, de bakkerij krijgt alleen maar complimenten. ‘Ik heb heel veel vriendjes bij de kinderdagverblijven.’
De klantenkring van Bakker Gerard is inmiddels zo groot dat de groei vanzelf gaat. ‘De meeste aanwas komt van horen zeggen, van mensen die van baan veranderen en mij ‘met zich meenemen’ of van klanten die zelf weer groeien. Zo breidt ons werkgebied ook uit en bezorgen wij al tot in Amsterdam onze lunchbroodjes.’ Hij rijdt met twee wagens en heeft in de zaak nog ruimte om nog meer klanten te bedienen. ‘Hoewel ik daar ook wel weer keuzes in wil maken, om de kwaliteit hoog te houden.’
Met zijn team van twaalf vertrouwde medewerkers kan hij nog een heleboel aan.
Hoofdweg Oostzijde 730A
2132 BV Hoofddorp
De andere 5 genomineerden van Horeca & Retail Food in 2023.