seabourne logistics – wereldwijde logistieke oplossingen
Internationaal Zakendoen | 2025
Seabourne Logistics heeft in Hoofddorp een warehouse van bijna een hele hectare. ‘Op die hectare verwerken wij een enorme hoeveelheid goederen,’ vertelt warehouse manager Tijmen de Jonge. ‘En in de twintig jaar dat ik hier werk heb ik zo verschrikkelijk veel verschillende dingen door onze handen zien gaan!’ Dat kan hij weten, omdat ze bij Seabourne beslist geen ‘dozenschuivers’ zijn.
‘Ik heb van alle warehouse-klanten de 06-nummers. Voor iedere klant vormen wij een onmisbare schakel in hún bedrijfsvoering met specifieke afspraken voor hun wensen. Wij gaan ver in het reageren op al hun verzoeken: in soorten werk en afhandeling en in tijden waarop wij voor hun aan het werk gaan. Daar hoort dus bij dat Seabourne 24/7 bereikbaar is en ik snel met mijn contactpersonen kan schakelen.’
‘Het zijn natuurlijk uitzonderlijke voorbeelden,’ vult commercieel manager Bram Heijliger aan, ‘maar het geeft toch aardig aan hoever wij gaan. Voor een deelnemer aan de America’s Cup moest er een mast uit Nieuw Zeeland naar Barcelona vervoerd worden. Met zevenentwintig meter lang moest die via Schiphol en dan per schip naar Spanje. Dat hebben wij op tijd geregeld!’ De voetbalshirts die sterspelers tijdens het WK hebben gedragen en gesigneerd worden door een Nederlandse klant ingelijst en doorgestuurd. ‘Ze komen via ons warehouse en wij hebben de voorraad lijsten en verpakkingsmateriaal liggen. Daarmee maken wij hun snelle afhandeling makkelijk.’
‘In ons nieuwe pand in Hoofddorp hebben wij alle ruimte om de zes pijlers van onze dienstverlening uit te voeren.’ Dat zijn warehousing, E-fulfilment, verzendoplossingen, vrachtdiensten, mailingen en douane-afhandeling. ‘Met die zes bedienen wij honderden klanten in de regio, zowel in B-to-C als B-toB. Wij verzorgen veel distributie voor klanten die van buiten de EU naar ons vervoeren. Daar hoort sinds een paar jaar dus ook Groot Brittannië bij, waar wij na hun Brexit sterk op hebben ingezet.’ Daarbij zet Seabourne dus niet in op standaardgoederen, maar op maatwerkdiensten. ‘Wij maken juist werk van uitzonderlijke vragen. Dat maakt mijn werk wel moeilijker,’ lacht Tijmen, ‘maar onze toegevoegde waarde is hoog.’
Het speciale werk zit hem niet alleen in uitzonderlijke goederen. Bram: ‘Het zit ook in de snelheid. Zo verzorgen wij bijvoorbeeld namens DHL de spoedorders voor onderdelen van grote wereldwijd actieve techbedrijven. Met onze vaardigheid om snel en veilig bijzondere zaken af te handelen bepaalt onze positie in de markt. Dan kun je je voorstellen dat onze propositie aan de klant nooit begint met een tariefkaart. Wij vragen ze wie nu hun pakketten en goederen vervoert en wat hun uitdagingen daarbij zijn. Dan komen de vragen wel los!’ De ervaring va Seabourne is dat andere vervoerders meer moeite hebben met de speciale vragen dan zij. ‘Dan gaan wij ons best doen om daar een oplossing voor te bieden. En doe je dat een paar keer naar wens, dan heb je vaak een trouwe klant gewonnen.’
Afgelopen jaar heeft het bedrijf voor het eerst een klanttevredenheidsonderzoek gedaan. ‘Wij scoorden een 9,1 en zijn vast van plan dat ieder jaar nog een beetje te laten stijgen.’
Contour Avenue 75
2133 LD Hoofddorp