hartgerink en klomp – partner in mobiliteit

Autobedrijf met brede basis op weg naar 100-jarig bestaan

Automotive | 2022

‘Een Mazda koop je niet om alleen maar in op en neer te rijden. Mazda’s horen in de categorie merken die emotie oproepen. Door zijn design en door zijn techniek, van de leuke MX-5 tot en met de spiksplinternieuwe forse CX-60 die binnenkort op de markt komt.’ En wat zie je dan wanneer je op een eerste woensdag van de maand bij Hartgerink en Klomp op bezoek bent? ‘Dan zijn er altijd een paar trotse Mazda-rijders die onze ‘deukenfluisteraar’ die paar kleine deukjes laten wegwerken.’

René Klomp, eigenaar-directeur en derde generatie in het familiebedrijf, wordt er blij van. ‘Mazda is een eigenzinnig merk met leuke klanten. Samen met Toyota staan ze al tientallen jaren aan de top van de kwaliteitslijstjes en de auto’s zijn kampioen restwaarde. Qua autotechniek was Mazda altijd een beetje apart, zie de rotatiemotor in de RX-8. En de CX-60 is straks niet alleen als plug-in hybride te krijgen, ook met een zes cylinder benzinemotor! Zelfs de rode kleur waar het merk graag mee pronkt valt goed bij de liefhebbers.’

Onafhankelijke garage met gespreide belangen

Het bedrijf heeft niet al zijn eieren in één mandje liggen: ‘Wij staan op drie pijlers: het Mazda dealer-schap, de Vakgarage en Meerlease. Die drie sluiten goed op elkaar aan en bewegen alle drie op een andere manier mee met de markt. Als de nieuwe verkoop tegenvalt, dan doet onderhoud het goed en de lease brengt weer klanten voor beide aan. Bovendien zijn wij als onafhankelijke garage ook in staat nieuwe auto’s van andere merken te leveren.’

De Vakgarage doet onderhoud en reparatie van álle merken. ‘Onder de vlag van Vakgarage kunnen wij voor al die merken garanderen dat het werk volgens fabrieksvoorschriften van het oorspronkelijke merk gaat.’ De derde pijler onder het bedrijf – Meerlease – is zowel uitvoerder van zakelijke leasecontracten als aanbieder van private lease. ‘Alles bij elkaar durven wij te zeggen dat wij partner in mobiliteit zijn.’ En dan zijn ze ook nog partner van Truckland voor lichte bedrijfswagens.

‘Onderhoud is als naar de tandarts gaan’

Klomp en zijn medewerkers doen altijd hun best het de klant naar de zin te maken. René: ‘Bij de aanschaf van een auto is dat niet moeilijk, dan is men al in de goede stemming, dan hoeven wij het feestje alleen maar groter te maken. Bij gewoon onderhoud is de stemming ietsje anders: dat is als een tandartsbezoek.’ Het recept van Hartgerink en Klomp: ‘Eerst moet de ontvangst aan de balie perfect zijn, daarna álle communicatie met de klant: wat gaan wij doen, wat blijkt er nodig, welke uitleg hoort daarbij, wat is ons voorstel met de kosten? Als je de klant zó mee kunt nemen met je werk, dan blijft-ie bij onderhoud ook blij.’

Bij het 100-jarig bestaan weer groter?

Hartgerink en Klomp heeft meer dan 2.000 klanten. ‘Die zitten in grote lijnen allemaal bínnen de Ringvaart. Best een groot gebied, waarin wij in de loop der jaren naam gemaakt hebben. Vanuit de vestiging in Hoofddorp en met totaal 20 mensen kunnen wij dat goed aan.’ Overigens is de groei er nog niet uit. Door de goede spreiding van activiteiten is er ruimte geweest voor investeringen. ‘Afgelopen tijd zijn er weer twee bruggen en een extra monteur bijgekomen. De eerste inschrijving bij de KvK is van 1926,’ vertelt René, ‘die 100 jaar gaan wij op onze manier makkelijk halen.’


Contactgegevens van MAZDA Hartgerink & Klomp

Opaallaan 22/26
2132 XT Hoofddorp

• Bel: 0235543838 • E-mail: [email protected] • Website: www.h-klomp.nl