das autohaus köhler – voelt goed, rijdt goed!
‘Kritiek bij al ons werk is de veiligheid en de bedrijfszekerheid van de auto’s: je wilt níet stil komen staan.’ Thierry Köhler is eigenlijk heel nuchter. ‘Dat is toch het enige dat telt. Daar werken wij volstrekt open en transparant aan in ons bedrijf. Geen poespas, direct contact met de monteurs en eerlijke prijzen. En garantie is geen vies woord.’
Köhler kent het klappen van de zweep. Met aan de ene kant jarenlange ervaring met het bedrijfsleiderschap van een garage en aan de andere kant technische know how die hij – ook al weer jaren – inzet in de racerij. ‘Ik werk nog steeds aan raceauto’s. Hier in de zaak en op het circuit. Werken met een raceauto leert je om met grote en kleine aanpassingen het beste uit een auto te halen.’
‘De meeste autodealers en garagebedrijven zijn bezig om hun eigen problemen op te lossen. Dat wil zeggen: ze zijn aan het ‘wegwerken’: meer of minder netjes afhandelen van de klussen waar klanten mee komen. Ze zoeken daarbij efficiency in hun eigen manier van werken. Ik wil met ons team werken aan wat voor jou belangrijk is. Wij houden dus niet op bij wat de checklist voorschrijft wat er nodig is. Wij gaan met jou aan de slag om de auto te verbeteren, net zo lang tot de auto doet wat jij prettig vindt. En mocht je een keer het gevoel hebben dat wij iets niet goed hebben gedaan, dan doen wij het over.’
Volgens Thierry begint dat bij goed begrip voor de wensen van de klant.
Het team van Das Autohaus bestaat uit 10 mensen. ‘Dat werkt stukken beter dan mijn vorige bedrijf. Ik heb heel lang een grote SEAT-dealervestiging geleid. Zo groot dat ik uiteindelijk vond dat wij daar het contact met de klant kwijtraakten. Dan scoor je hoge getallen – omzet, klanten, omloopsnelheid – maar geen échte klanttevredenheid. In ons huidige bedrijf kennen wij onze klanten. De monteurs hebben zelf direct contact met hen. Het is voor hen ook prettiger om zelf met de klant te spreken.’ De monteurs moeten daar wel plezier in hebben. ‘Wij hebben jaarlijks jongelui van het Nova-college die het vak willen leren. Dat begint dus met leren werken en leren communiceren. De jongens – en meisjes! – die het echt in de vingers hebben zie je opbloeien.’
‘Ik moet je iets uitleggen’, zegt Thierry: ‘Je hebt er niets aan wanneer je met je auto naar ‘de goedkoopste’ garage gaat. Garages met die strategie proberen zoveel mogelijk klanten in zo weinig mogelijk tijd te helpen. Dat betekent capaciteitsproblemen: wachttijden en haastwerk. Wij hebben altijd ruimte om je vandaag of morgen te helpen, wij hebben de tijd om naar systemen te kijken in plaats van onderdelen en wij hoeven onszelf niet te verrijken met voorgeschreven standaardwerk dat eigenlijk niet nodig is. Wij waarderen het zelfs – vanuit ons idee over duurzaamheid – wanneer je heel lang met je auto blijft rijden.’
Met die nuchterheid ondersteunt Das Autohaus jaarlijks de auto’s van zo’n 1500 vaste en nog eens 1000 losse klanten met onderhoud en reparatie.
Komt hij nog wel eens op het circuit? ‘Ja, want ik heb nog steeds een paar racewagens in onderhoud en ik vind het ook prachtig om met gehandicapte kinderen rondjes te rijden en ze de dag van hun leven te bezorgen.’
Parellaan 40
2132 WS Hoofddorp