autobedrijf inteha – auto onderhoud en reparatie hoofddorp
‘Het belangrijkste idee in onze garage is dat iedere monteur zélf zijn klant van begin tot einde bedient. De monteurs nemen de telefoon op, maken de afspraak, beoordelen wat er nodig is, stellen een offerte op, bespreken dat met de klant, doen het werk, leveren de auto af en maken de factuur.’ Kevin van Duuren vindt het volstrekt vanzelfsprekend. En zijn klanten zijn er blij mee.
‘Wij zijn nu bezig om ons garagebedrijf een face-lift te geven,’ laat Kevin van Duuren zien, ‘wij maken de ontvangstruimte netter, zorgen dat klanten hier even comfortabel kunnen wachten en zorgen dat alles er wat vriendelijker uitziet.’ Volgens Kevin, die het bedrijf in 2016 van zijn vader overnam, is die nette uitstraling belangrijk voor het wekken van de juiste indruk bij de klanten. ‘Wij zijn geen keten die er voor het merk op een bepaalde manier uit moet zien. Wij doen dit voor onze gasten en een beetje voor onszelf. Wij zijn trots op ons werk en dat laten wij graag zien.’
‘Wij zijn in en om Hoofddorp vooral actief voor particulieren en besteden ongeveer een kwart van onze tijd aan zakelijke klanten. Voor allen doen wij groot en klein onderhoud van alle mogelijke personen- en bedrijfswagens, met verbrandingsmotoren, hybrides of elektrische aandrijving.’ Betekent dit dat ze zo universeel zijn dat ze nergens in gespecialiseerd zijn? ‘Integendeel, want ons universele uitgangspunt om uitdagingen te lijf gaan is juist om nergens voor terug te schrikken. Geen autotype is ons onbekend en wij bouwen juist iedere dag verder aan onze kennis en creativiteit. Wij vinden het een sport om uit te vinden of een probleem opgelost kan worden met een reparatie, in plaats van door complete onderdelen te vervangen.’
Maakt het de klant uit of er gerepareerd of vervangen wordt. ‘Nogal! Het kan flink in de kosten schelen. Zelfs wanneer wij alle uitzoekerij zouden berekenen komen wij nog goedkoper uit.’ Met zijn vijf collega’s kent Van Duuren inmiddels de eigenaardigheden van vele merken. ‘Bij Tesla’s, bijvoorbeeld, beginnen de fuseekogels vaak te kraken. De Tesla-dealer raadt dan de vervanging van de draagarmen aan, maar dat hoeft helemaal niet. Wij hebben uitgevonden hoe wij nieuwe smering kunnen aanbrengen. Bij de nieuwe modellen van Citroën hebben wij gesignaleerd dat de distributieriem gevoeliger is dan vroeger. Door daar voor de klant alert op te zijn voorkomen wij grotere problemen. Overigens zijn jongere modellen allemaal wat kwetsbaarder dan de types van vroeger.’
‘Het karakter van ons bedrijf is om royaal te zijn voor onze klanten. Wij ronden af naar beneden en rekenen echt niet ieder lampje. Tegelijkertijd moet je wel accuraat zijn in wat je in rekening brengt en – vooral onderdelen – correct in rekening brengen. De prijzen voor onderdelen zijn de laatste jaren ook veel sneller gestegen, dan arbeidsloon. Ik vond het een uitdaging om professioneler om te gaan met prijzen en kosten. Maar de nieuwe, strakkere manier van doen was verrassend snel geland. Ik denk dat het zo makkelijk ging omdat wij onze klanten van het begin af aan álles hebben laten zien. Dat hebben wij vastgehouden in onze werkwijze om iedere monteur zijn eigen klant te laten doen.’ Die manier van doen betekent ook dat Kevin zelf sleutelt. ‘Het is fijn om op deze manier met mijn vak bezig te kunnen zijn en de klanten stellen het op prijs.’
Starnmeerstraat 6
2131 AE Hoofddorp