sleutelspeler die voorop wil lopen in maritieme innovatie
Internationaal Zakendoen | 2025
‘Hét doel van ons ontwerp- en ingenieursbureau is om off shore schepen duurzamer te maken.’ Een groot doel, waar general manager Mark Oxley en operations manager Peter Langkreijer met een team van ruim 200 mannen en vrouwen aan werken. ‘Die verduurzaming kán, helaas, niet in één klap. Wij doen het schip voor schip. Wij lopen daarbij met onze opdrachtgevers zoveel mogelijk voorop.’
Voorop lopen bij de verduurzaming van de maritieme sector is bijna net zo uitdagend als het toepasbaar maken van nieuwe technologieën. ‘De sector is conservatief, maar weet soms ook gewoonweg niet waar de mogelijkheden voor verduurzaming liggen. Wij weten dat wel,’ zegt Mark, ‘en dragen dat graag aan.’ De verduurzaming waar het om gaat betreft in ieder geval de transitie naar ándere brandstoffen voor de voortstuwing en soms ook andere brandstoffen en smeermiddelen voor alle andere machines op een schip. ‘Een recent voorbeeld is een schip waarmee windmolens op zee worden gebouwd: daar is alles uit de kast gehaald om het zo duurzaam mogelijk te maken.’
Passagiersschepen, baggerschepen en jachten zijn de schepen waar C-Job voor wordt ingehuurd. ‘Wij hebben sinds wij begonnen in 2007 in relatief korte tijd al een behoorlijks klantenbestand opgebouwd. De sector is zich ervan bewust dat ze moet veranderen. En wij hebben in de sector al mooie voorbeeldprojecten mogen maken, waarmee wij goed in the picture komen. Het helpt daarbij dat onze head of energy ook docent is aan de TU Delft.’ Opdrachtgevers uit de hele wereld weten C-Job voor hun speciale projecten te vinden. ‘Dat zijn, afhankelijk van de aard van het schip, werven, rederijen of gespecialiseerde bedrijven. Vaak zijn ze het alle drie, want vrijwel ieder schip is een project op zich. Iedere opdracht krijgt daarom een eigen team met precies de specialisten die voor de klantvraag nodig is.’
Ook de scheepvaart móet verduurzamen. Géén zware, vieze scheepsdiesel meer, geen milieuvervuilende hulpstoffen meer en ook geen afval meer over boord gooien. ‘Wij kijken dus niet alleen naar motoren, maar die vormen wel de hoofdmoot. De uitdaging om diesel – energierijk, veilig, overal te krijgen, handzaam – te vervangen is groot! En juist daar lukt het ons om stappen te maken. Wij werken aan aandrijvingen op ammoniak, waterstof, methanol, elektriciteit en zelfs kernenergie. En echt niet alleen op papier, vele daarvan zijn al in de vaart.’ Met ieder project leren C-Job, de opdrachtgevers en de bredere sector wat er mogelijk is.
‘Onze bijzondere projecten komen alle klanten ten goede. Wij hebben opdrachtgevers die met ons voorop willen lopen én klanten die net het minimale willen doen.’ Beide soorten klanten zijn hen even lief. ‘De technische uitdagingen van die twee verschillen niet zoveel. Bovendien passen wij de opgebouwde kennis van de een weer toe bij de ander. Zo dragen wij met onze R&D en met de ervaringen die wij opdoen met de schepen bij aan de verduurzaming van de sector.’
Regulusplein 1
2132 JN Hoofddorp