boelébouw, boelé bouwonderneming en boelé staalbouw

‘Een kritische klant is de makkelijkste’

Bouw, Installatie & Techniek Klein | 2022

Marcel Boelé heeft twee broers, samen zijn zij eigenaar van drie bedrijven: ‘Rob doet het staal, Richard regelt de administratie en ik doe alle bouwgerelateerde werkzaamheden: bedrijfshallen en het werk voor particulieren. Opbouwen, uitbouwen en renovaties. Ik heb van ons drieën het mooie werk,’ zegt Marcel met een glimlach.

De bouwbedrijven van de drie broers delen één bedrijfspand. ‘Wij delen ook wat administratie en boekhouding, waardoor wij allemaal net wat makkelijker kunnen werken. Maar in het echte werk heb ik niet zoveel met ze te maken.’ Tussen het Noordzeekanaal en Den Haag ligt het werkgebied van Marcel met Boelébouw, met Haarlem en Haarlemmermeer als zwaartepunt. ‘Vrijwel alle klanten komen via-via bij ons terecht.’ Met het reclamebord op de steiger nog steeds als het belangrijkste reclamemiddel is er volgens Marcel uiteindelijk maar één ding doorslaggevend: ‘Dat is de aanbeveling van de bewoner waar wij aan het bouwen zijn. Als die niet tevreden is zou alles in het water vallen.’ Dat Marcel en zijn mannen vaak ‘een hele straat doorgaan’ geeft aan dat het met die tevredenheid wel goed zit.

‘Timmeren’ blijft het hart van de bouw

‘Met machines kun je wel meer meters maken, maar alleen als het allemaal hetzelfde is.’ Boelé maakt veel maatwerk. Op de site staan mooie voorbeelden van oude woonhuizen waar – met behoud van de klassieke uitstraling – complete verdiepingen op gezet zijn. ‘Dat is vakwerk waar de timmerman zijn vakmanschap toont, in de constructie, in de afwerking én in de organisatie van zijn werk. In die veelzijdigheid komt de kwaliteit van je werk naar voren. Maar natuurlijk is het werk wel wat lichter geworden met alle machinerie van tegenwoordig. Gelukkig maar, want wij hebben het druk.’

Het werk is zo goed als de communicatie

Bij de veelzijdigheid van het ‘timmeren’ hoort ook dat je als bouwer goed blijft communiceren met je klant. ‘Je kunt alleen samen achter de beste uitwerken van het gewenste resultaat komen. De makkelijkste klant vind ik daarom degene die in het voortraject het meest kritisch is. Wanneer die de juiste vragen stelt, komen wij snel tot de kern van wat er wel of niet mogelijk is.’ En als de klant minder vragen stelt? ‘Dan is het aan ons om de klant stapsgewijs te vertellen wat wij gaan doen en waarom wij het zo doen.’ Op zichzelf is dat volgens Marcel de grootste uitdaging: ‘Iedereen heeft het maar druk, maar daar mag de communicatie niet onder lijden, dat zou ten koste gaan van de kwaliteit.’

Een andere bijzonderheid van Boelé is hoe zij omgaan met het werk van onderaannemers: ’Onze klanten krijgen de offerte van de loodgieters, stucadoors of andere specialisten gewoon te zien. Daar tellen wij een vast bedrag bij op voor ons hoofdaannemerschap en dat is alles.’ Het is een transparante manier van werken die door klanten én door onderaannemers op prijs gesteld wordt.

Werk genoeg in de bouw

‘Er is zoveel mooi werk te doen. Wij krijgen prachtige klussen van particulieren die hun huizen groter maken – met zolderuitbreidingen, op- en uitbouwen – of fraaier – met keukens, kamers en-suite en schuifpuien. Zolang wij goede krachten kunnen vinden, kan Boelé Bouw nog verder groeien.’


Contactgegevens van Boelé Bouw Haarlem

Jan Tademaweg 18
2031 CV Haarlem

TelefoonnummerE-mailadresWebsite