zien – de gezelligste opticien van nederland
Zijn winkel heet Zien en Lennart Akkerman is de gezelligste opticien in Nederland. Dat zegt-ie zelf, maar het blijkt ook uit de reviews, uit de mensen die alleen maar langs komen voor een kop koffie en uit ons gesprek voor de Sterkste Schakel. ‘Wij hebben een bijzondere collectie, wij kennen ons vak, onze winkel ziet er leuk uit, maar niets vinden wij zo belangrijk als de relaxte sfeer waarin wij met onze klanten willen omgaan. Dat is de sleutel van het succes.’
‘De klant is hier te gast’, zegt Lennart, ‘dat was het uitgangspunt waarmee ik mijn eigen zaak ben begonnen.’ Hij is al vijfendertig jaar opticien, waarvan twintig jaar zelfstandig. ‘Behalve dat het een mooi vak is, ben ik vooral gevallen door de diversiteit van het klantencontact. Aan de ene kant ben je bezig om iemand goed te laten zien, aan de andere kant met hoe hij of zij gezien wil worden. Dat vergt aandacht en echt persoonlijk contact.’ Gedurende zijn loopbaan zag hij de branche veranderen met de komst van de grote brillenketens en daarna zelfs met de prijs-stunters. ‘Ik besloot voor mijzelf te beginnen om de focus te kunnen blijven houden op kwaliteit, in plaats van haast en lage prijzen.’
Wanneer je Zien voor het eerst bezoekt kun je een kort moment denken dat je verkeerd bent. ‘Ik heb een interieurontwerper uit een hele ándere branche mijn zaak laten inrichten. Centraal in de zaak staat een grote tafel, waar wij met onze klanten koffie – en op zaterdag een wijntje – drinken.’ Naast de voordeur zie je een grote bank en er zijn verse bloemen. Daarna zie je pas de schappen met brillen en achterin de zaak de meetruimtes die geheel transparant zijn. ‘Ik wilde alles open en overzichtelijk houden. Het aardigste effect daarvan is dat, wanneer het wat drukker is in de zaak, de klanten elkaar gaan helpen: met de vraag ‘hoe staat-ie?’ en met het schenken van de koffie.’ Samen met collega Amanda houdt Lennart dan de stemming erin.
‘Brillen zijn modegevoelig, maar ook weer niet zo dat wij klanten voor ieder seizoen een nieuwe bril kunnen verkopen. Bij mijn keuze voor collecties kijk ik dus juist naar brillen van onberispelijke kwaliteit met een uitstraling die langer meegaat dan morgen.’ Zien heeft merken die je niet overal tegenkomt, zoals Masunaga, Sato, Matsuda en vele andere high-end merken. ‘Wij zijn niet aangesloten bij een keten, dus wij zijn helemaal onafhankelijk in het samenstellen van die collectie. Met die betere brillen kunnen wij onze klanten goed aankleden.’ Bij de focus op de betere bril heeft Zien ook aandacht voor kinderen. ‘Wij waren de eerste in de regio die zich (weer) ging toeleggen op kinderbrillen. Die verdienen dat ook. Dat werd bekend bij orthoptisten, dus daar krijgen wij regelmatig ‘doorverwijzingen’ van. En wanneer je een kind goed bedient – en wij doen ons best! – dan kan het zomaar gebeuren dat er een hele familie achteraan komt!’
‘Ik kijk naar de klant!’ Aan de grote tafel bespreekt Lennart de wensen en verwachtingen van de klant. ‘Dat doen wij zónder computer. Dat ding zou mij teveel afleiden van mijn blik op het gezicht van de klant, waar volgens mij juist alles om draait. Wij nemen er alle tijd voor om de klant eerst iets te laten passen waar hij of zij zich lekker bij voelt. Dat moet je zien. De afhandeling van alle verdere details doen wij daarna wel.’
Concourslaan 21
2132 DH Hoofddorp