wim facility services – opent de juiste deuren voor u

‘Wij maken ‘schoon’ voor opdrachtgever en schoonmaker meetbaar’

Dienstverlening Middelgroot | 2024

Voor Marcel Fredriks en Robin Ernest is er geen discussie over wat ‘schoon’ of ‘vuil’ is. ‘Schoonmaakbedrijven moeten met hun opdrachtgevers in gesprek over de kwaliteit van hun dienstverlening. Wij zorgen er voor dat dat gesprek – bij aanbestedingen of tussentijdse controles – een serieuze, meetbare basis krijgt.’ WIM staat voor ‘weten is meten’ en is voor beide partijen een gewaardeerde adviseur.

‘In vele bedrijfstakken én in de schoonmaakbranche is nauw vastgelegd wát schoon is en wát vuil,’ legt Fredriks uit, ‘er zijn vele normen. Van voedselveiligheid tot een gezond klimaat in kantoren. Zowel opdrachtgevers als schoonmaakbedrijven hebben er groot belang bij om zich daar goed aan te houden.’ Fredriks was net als zijn compagnon Ernest al tientallen jaren actief in de schoonmaakbranche, toen zij zo’n tien jaar geleden besloten de advisering in te gaan. Ernest: ‘Wij zagen dat er aan beide kanten van de tafel behoefte is aan expertise over het toepassen van normen en over de manier om objectieve metingen te doen.’ WIM levert op dat snijvlak advisering, opleidingen en controles.

‘Inmiddels kent iedereen ons als Wim’

Welke kwaliteit van schoonmaak is vereist en wordt die ook geleverd? Dat is de vraag waar opdrachtgevers en schoonmaakbedrijven hun relatie op baseren. ‘Om misverstanden te voorkomen is objectiviteit dan belangrijk. Aan de hand van normen én meetsystemen kunnen wij adviseren over de beschrijving van het werk en verzorgen wij gaandeweg de controles op de voortgang. Onze adviseurs hebben daarom zowel kennis in huis van alle eisen die er in diverse bedrijfstakken en bij instellingen gelden. En wij kennen de methoden en technieken om ‘schoon’ en ‘vuil’ te meten. Wij vonden het leuk om het ‘weten is meten’ in de bedrijfsnaam te verwerken. Dat is inmiddels zó ingeburgerd dat mensen aan de telefoon vragen of ze Wim mogen spreken.’

Integriteit is essentieel

Met klanten aan beide kanten van de tafel staat de I in WIM ook voor Integriteit. ‘Wij zijn een onafhankelijk adviesbureau. Ons uitgangspunt zijn de normen en wij zullen daarover aan beide partijen open en eerlijk zijn. Het aardige is dat communicatie tóch al een van de belangrijkste irritatiefactoren tussen opdrachtgever- en opdrachtnemer in de schoonmaak is. Communicatie komt vaak traag op gang en is vaak onvolledig. Alleen al door onze tussenkomst maken wij de verwachtingen en de uitkomsten van het schoonmaakproces duidelijker en verbeteren wij de kwaliteit ervan. Uiteraard moeten wij daarvoor integer tússen de partijen blijven staan.’

‘Schoon’ = hygiëne = veiligheid 

De grote bedrijven en instellingen die WIM tot zijn klanten mag rekenen – Organon, Jumbo, kerncentrale Petten, het OLVG, om er enkele te noemen – hebben hun schoonmaak goed op orde. ‘Maar wij zien nog bedrijfstakken waar ongetwijfeld met de beste bedoelingen wordt gewerkt, maar waar het kennisniveau voor echte hygiëne toch nog te laag is. Dat is jammer, want bij bijvoorbeeld voedselverwerkers en visverwerkers, (privé) zorginstellingen, horeca of kinderdagverblijven kun je je makkelijk voorstellen hoe snel ‘vuil’ leidt tot ongezondheid en onveiligheid. De schoonmaakbranche is enorm innovatief en wij adviseren opdrachtgevers graag over de resultaten die haalbaar zijn.’


Contactgegevens van Wim Facility Services

Kennemerlaan 165
1972 EM IJmuiden

• Bel: 0255577640 • E-mail: [email protected] • Website: wimfacilityservices.nl