van haaster vijfhuizen, let our passion be your profit!

Telen voor de afnemer in plaats van voor de veiling

Internationaal Zakendoen | 2022

‘Voor veel bloementelers betekende groei van het bedrijf en meer aanbod alleen maar een lagere prijs. Dat wilde ik met mijn broer Jacques anders gaan doen.’ Rob van Haaster zette met zijn broer het bedrijf van hun vader voort en verhuisde van De Zilk naar Vijfhuizen. ‘Ooit begonnen wij met zo’n 5 hectare, inmiddels telen wij ongeveer 80 hectare aan (snij)hyacinten, tulpen en narcissen. Die verkopen wij allemaal naar het buitenland.’

‘Engeland is een moeilijke markt, dus dat leek mij een mooie uitdaging toen ik ruim 30 jaar geleden in het bedrijf begon. Ik ben gaan kijken wat daar in de supermarkten verkocht werd, welke kwaliteiten en hoe het daar terecht kwam.’ Samen met een tussenpersoon is hij het gesprek aangegaan met retailpartijen. ‘Maar voordat ik de zakelijke gesprekken ging voeren heb ik op de werkvloer met mensen gesproken over hun verwachtingen van de leveringen en hun ideeën over het soort bloemen dat ze wilden hebben. Ik wilde van het begin af aan proberen ‘van boven tot beneden’ de aansluiting op afnemers optimaal te maken.’

Direct naar grote retailers in Engeland

Van Haaster slaagde erin orders te verwerven van grote retailers in Engeland. ‘Waitrose bijvoorbeeld. Wij kunnen hen verzekeren van de juiste hoeveelheden, van constante kwaliteit en van maximaal duurzame productie. Dat is bij grote klanten die grote volumes afnemen belangrijk om de logistiek en transacties zo eenvoudig mogelijk te houden.’ Het uitgangspunt van Van Haaster is dat de afnemers geld verdienen aan zijn bloemen. ‘Het is een totaal andere aanpak dan de traditionele werkwijze van ‘telen voor de veiling’, wij telen voor de klant. Zo ontstaat er ook een veel hechtere band tussen ons en onze klant.’ Naast opdrachtgevers in Engeland heeft Van Haaster ook afzet in Duitsland, Dubai en Zweden.

‘Praten over je product maakt prijs eerlijker’

In het veilingsysteem is die band tussen klant en afnemer veel minder sterk. ‘Dat leidt tot vreemde prijzen: soms te laag voor de teler, soms te onvoorspelbaar voor de afnemer. Met onze manier van doen is er veel meer overleg over de redelijkheid van prijzen. Wij begrijpen dat ons succes wordt bepaald door hun afzet. Tegelijkertijd kunnen wij hen helpen begrijpen hoe onze prijzen zijn opgebouwd. Je bouwt een intensievere samenwerking op waarbij wij veel meer aan elkaar hebben.’ Van Haaster spreekt met zijn opdrachtgevers uitvoerig over het product dat zij wensen. ‘Hun behoefte is het uitgangspunt. Laat het vervolgens maar aan ons over om dat te leveren. En uiteraard hebben wij daar als kenners van de markt van tevoren al een aardig idee van.’

Van Haaster zal blijven professionaliseren

‘Wij hebben met onze manier van doen een mooie voorsprong in de branche opgebouwd en daar hebben wij de groei van ons bedrijf aan te danken.’ Maar Rob zal blijven innoveren. ‘Mijn broer Jacques zorgt dat het bedrijf goed draait, ik blijf nieuwe dingen proberen. Wij moeten nadenken over broeien op water, over standaardiseren en over robotiseren van de productie. Alles om voldoende aanbod voor de klanten te kunnen blijven verzekeren. Daarbij wil ik ook graag samenwerken met andere ondernemers. Dat wordt Van Haaster 2.0 en daar mogen onze beoogde opvolgers een verdere slinger aan geven.’


Contactgegevens van Van Haaster Vijfhuizen

Spieringweg 675
2141 ED Vijfhuizen

TelefoonnummerE-mailadresWebsite