tiekstra scheepselektra installeert de modernste systemen
Internationaal Zakendoen | 2021
“Eigenlijk heb ik twee bedrijven,” vertelt Tim Tiekstra trots, “naast mijn werk als installateur van hoogwaardige elektrische systemen, importeer ik draadloze manoeuvreersystemen.” Bij beide draait het om high tech en om schepen. “Hele mooie schepen.”
“De meeste tijd besteed ik aan de bouw van schepen. Op de werf van mijn opdrachtgever installeer ik elektra voor navigatie, motortechniek, geluid, verlichting en bewegende delen.” Het is bijzonder gespecialiseerd werk, waar maar één ding telt voor de klant: kwaliteit.
De schepen waar het om gaat zijn tenders; de boten die worden geleverd bij een superjacht. “Wij maken ze vaak in paren: één voor plezier en één voor het – tamelijk sjieke – vervoer van schip naar haven. Eigenaren van superjachten besparen niet op die tenders. En die tenders móeten voorzien zijn van alle gemakken en perfect geconstrueerd zijn.”
Tiekstra richt zich volledig op kwaliteit. “Kwaliteit die overigens níet zit in de allerduurste materialen, maar wel in de zorgvuldigheid en netheid van de constructie. Bekabeling moet netjes rechtuit lopen, zonder twists of kruisingen. Schakelkasten moeten op de juiste volgorde zitten, en makkelijk bereikbaar. Dat vergt meer dan een goede technische tekening, dat is een mooi puzzelwerk.” Die zorgvuldigheid en netheid is er overigens niet alleen omdat het er mooi uitziet: “Het scheelt storingen of maakt het makkelijk een probleem terug te vinden.”
In zijn vak is Tiekstra een gewilde specialist. “Ik denk niet dat de eindgebruiker van een superjacht ooit mijn werk van dichtbij ziet, maar af en toe krijg ik wel complimenten van een kapitein of leden van de crew.” Tiekstra onderhoudt zelf het contact met de crew. “Ik ken de systemen en geef op afstand ondersteuning.” En soms heeft een klant hem op locatie nodig. “Dan kom je nog eens ergens: de Bahamas, bijvoorbeeld, of Monaco.”
“Behalve de voorstuwing zijn alle apparaten op moderne schepen elektrisch. Dat heeft dus ook in schepen tot een revolutie geleid: die apparaten – en de motor zelf ook – zijn elektronisch aan te sturen.” In de tenders gebeurt dat via beeldschermen. “Door mijn ervaring in elektronica heb ik het importeurschap van Yacht Controller voor de Benelux verworven. Yacht Controller is een draadloze bediening om vanaf iedere plek op je schip je motoren aan te sturen. Daar lever ik jaarlijks tientallen systemen van uit, die ik deels zelf installeer.” Wat wordt de volgende omwenteling? “Wij gaan experimenteren met een volledig elektrische tender. Die moet 45 knopen halen op twee accupakketten van 240 KW.”
“Mijn klanten vertrouwen op mijn vakmanschap, op de werf verwachten ze flexibiliteit tussen projecten. Het betekent soms láng dorwerken, maar ik zou niets liever willen.”
Tingietersweg 72
2031 ES Haarlem
06-12-2024