stomerij collectief – de lokale stomerijdienst bij u thuis
‘De truc zit’em in de logistiek!’ Je zou denken dat Marco van Barneveld de nadruk legt op de kwaliteit van zijn werk, hoe schoon hij kleding en textiel maakt en hoe duurzaam zijn machines gebruikt worden. ‘Dat is allemaal belangrijk, maar waar wij ons echt mee onderscheiden is de – betrouwbare – snelheid van onze levering: op tijd opgehaald en op tijd weer terug.’ En om dat te kunnen verzorgen moet je verstand hebben van logistiek.
Van Barneveld heeft een achtergrond in taxivervoer. Als chauffeur, maar vooral als manager van de taxiservices van Connexxion in Noord-Holland. ‘Toen ik dat een aantal jaren had gedaan wilde ik weer zelf ondernemen.’ Het gat in de markt dat Marco spotte was het halen en brengen van wasgoed naar stomerijen. ‘Logistiek is voor een wasserij bijzaak. Tegelijkertijd daalt het aantal zaken in winkelstraten waar je je wasgoed voor een stomerij kunt brengen/halen. Daar zie ik groeipotentieel.’
‘Wij maken het voor winkeliers mogelijk om een extra dienstverlening aan hun bedrijf toe te voegen. Meer marge en meer traffic in je zaak door het starten van een stomerij haal-en-brengpunt. Wij zorgen voor de logistiek (en het wassen zelf) met een compleet geautomatiseerd systeem.’ Door een slimme combinatie van eigen transport en die van franchisenemers groeit het dekkingsgebied van Stomerij Collectief. ‘Wij zijn in Noord-Holland gestart en hebben daar juist een grote winkelketen aan ons verbonden. Wij gaan een pilot doen voor een winkelketen met zaken tussen Heemstede en Den Helder. Deze zaken zijn vooral gevestigd in de kleinere plaatsen waar het winkelaanbod in het algemeen – en stomerijen in bijzonder – hard is gedaald. Dat voorziet dus in een grote behoefte.’
Met een eigen wasserij en de logistiek onder controle ontstaan er verschillende dienstverlenings-concepten waarmee Stomerij Collectief een variatie aan klanten mee kan bedienen. ‘Wij wassen voor enkele hotels in de regio. Alle hoteltextiel, van handdoeken tot en met tafellakens. Wat wij nu ook aanbieden is het verzorgen van de gastenwas. Gasten kunnen via de receptie hun wasgoed aanbieden, die wij – natuurlijk – makkelijk kunnen meenemen met de was van het hotel. Ook dat is weer een manier om onze klanten extra diensten voor hún klanten te laten verzorgen.’
Andersom werkt dit natuurlijk ook. ‘Hoe meer winkelketens of hotels met ons gaan samenwerken, hoe aantrekkelijker het wordt voor logistieke partners om zich aan te sluiten.’ Daarvoor heeft Marco een franchisemodel opgetuigd, dat makkelijk kan groeien.
Het toppunt van de logistiek die Marco van Barneveld rond Stomerij Collectief opbouwt is het verzorgen van wasgoed voor particulieren. ‘Voor hen hebben wij een abonnement. Voor een overzichtelijk bedrag komen wij je was ophalen en weer netjes gevouwen terugbrengen. Wij beheersen de fijnmazige logistiek om dat efficiënt te kunnen doen.’
‘Wij merken dat voor al die partijen – winkelketens, horeca en particulieren – de kwaliteit belangrijk is, maar de service en de logistieke flexibiliteit echt doorslaggevend. Met onze focus op transport en doorlooptijd introduceren wij een betere manier van werken in deze traditionele bedrijfstak.’
Schipholweg 309-E
1171 PL Badhoevedorp
De andere 7 genomineerden van Dienstverlening Klein in 2025.