steeman automotive – saab, subaru, james en autohopper
‘Álle Subaru modellen hebben full-time all wheel drive. Van alle Saab’s die ooit verkocht zijn rijden er nog steeds vele rond.’ Dirk Steeman houdt van de eigenzinnigheid van de merken en van de klanten die daarbij horen. ‘Wanneer je graag rijdt in een merk dat niet mainstream is, dan ben je bij ons aan het goede adres. Wij delen de liefde voor die merken met je en zorgen ervoor dat je op ieder feestje stilletjes kunt genieten van je keuze.’
Dirk is al sinds 1999 verkoper bij Saab. Toen een aantal jaar later de dealerschappen van Saab werden herschikt pakte hij met beide handen de kans aan om zelfstandig dealer te worden. ‘Wij zijn nog steeds dé Saab-garage van Noord-Holland en bedienen zelfs liefhebbers vanuit het hele land. Wij doen ons best zoveel mogelijk Saabs te laten rijden. Dat is niet eens zo heel moeilijk, want de kwaliteit van de wagens is buiten kijf en wij gebruiken originele onderdelen uit Zweden.’ Zo blijft het voor particuliere rijders leuk en voor zakelijke rijders – young timers! – zelfs aantrekkelijk met de auto van hun voorkeur te blijven rijden.
Bij het wegvallen van de nieuwe productie van Saab in 2011 heeft Dirk niet lang nagedacht over een passend alternatief. ‘Subaru is net zo eigenzinnig. Japanse kwaliteit, natuurlijk, met als extraatje de consequente toepassing van full-time all wheel drive in alle modellen. Niet gek dat ze in Noord-Amerika en de Alpenlanden een stevig marktaandeel hebben. Met de Solterra heeft het merk nu ook een compleet elektrisch aangedreven auto. Binnenkort komt de fabriek met nog eens drie elektrisch aangedreven modellen. Prima wagens om zakelijk mee te rijden en liefhebbers zullen beamen dat ze qua aandrijving beter zijn dan een stel bekende ‘Duitsers’.’ In Nederland zijn die ‘Duitsers’ wel de makkelijke keuze. ‘Je moet er lol in hebben om op een verjaardag uit te leggen waarom je zo exclusief rijdt.’
‘In mijn ondernemingsplan bij de overname van het dealerschap heb ik beschreven dat ik een sfeer in de zaak wil hebben als in de lobby van een goed hotel. Onze rijders zijn gasten, die zich gekend moeten voelen. Ik ben ervan overtuigd dat wij juist aan die focus het voortbestaan van het bedrijf ná het omvallen van Saab hebben te danken. Wij kennen in ons bedrijf circa 1.500 vaste gasten. Die zie ik allemaal binnenkomen en de meeste kennen wij met ons team bij naam. Wij hebben geen belangstelling om een grote dealer te zijn, wel om een goede dealer te zijn.’
Zoals altijd moet een autobedrijf een goede mix hebben van verkoop, onderhoud en extra diensten. Steeman automotive is daarvoor aangesloten bij James Autoservice. ‘Wij verdelen onze tijd ongeveer gelijk aan onderhoud van Saab’s, verkoop en onderhoud van Subaru’s en onderhoud van alle mogelijke andere merken. Door de aansluiting bij James kunnen wij iedereen bedienen.’ Daarnaast verhuurt Steeman ook auto’s onder de vlag van Autohopper. ‘Dat brengt weer een nieuwe stroom bezoekers op gang in de zaak.’ Het heeft de afgelopen jaren geleid tot een flinke groei van het bedrijf. ‘Automerken kunnen verdwijnen, aandrijvingen kunnen veranderen, maar de wens naar mobiliteit verdwijnt nooit. Door blijvend in te spelen op de wensen van onze gasten kunnen wij nog heel lang vooruit.’
Eysinkweg 67
2014 SB Haarlem