meuwissen gerritsen – nederlands grondlegger van technische bouwfolies
Overall-winnaar
Sector-winnaar Internationaal Zakendoen | 2023
‘Technische bouwfolies, als ze eenmaal op hun plek zitten zie je ze nooit meer terug,’ zegt directeur Jaap Jan Gerritsen, ‘ze zorgen voor essentiële vocht- en luchtdichtheid in spouwen en onder daken en moeten daar vele tientallen jaren meegaan.’ Het Haarlemse bedrijf is daarin al sinds 1954 marktleider op grond van innovatie in techniek en handel.
‘Ons bedrijf is een familiebedrijf, maar voordat ik hier ging werken wilde ik eigenlijk niets met ‘de fabriek’ te maken hebben,’ lacht Jaap Jan. Hij is de zoon van Jan Gerritsen die het bedrijf eerder had overgenomen van de grondlegger Jacques Meuwissen, ‘Vandaar de naam. Wij zijn trouwens erg trots op die naam en op onze bijbehorende huisstijl. Die hebben wij niet alleen voor de fraaie verpakking, maar ook om met de collega’s de trots over het bedrijf te delen. Zelfs Henk is MG-blauw.’
Meuwissen Gerritsen (MG) is in de jaren ’10 korte tijd in handen geweest van een Finse onderneming. ‘Maar dat liep niet lekker. Zo’n groter concern heeft toch subtiele andere prioriteiten en dat werd door onze afnemers bemerkt. Ik kreeg in 2016 de gelegenheid het bedrijf weer terug te kopen.’ Vanaf dat moment ging Jaap Jan het bedrijf weer helemaal naar de wensen van de afnemers inrichten. ‘Hun belangen staan voorop, dus willen wij in de huid van de klant kruipen. Wij willen weten welke technische eisen ze hebben, hoe hun manier van werken die eisen beïnvloedt en op welke manier ze de spullen geleverd willen hebben.’ Door op al die punten goed mee te bewegen zijn ze erin geslaagd bijna vier keer zo groot te worden als bij de terugkoop.
‘Denk aan noppenfolie: de luchtbellen houden lucht vast en werken isolerend en de folie houdt tocht tegen.’ Als je nieuwe of bestaande bouw wilt verduurzamen dan kun je niet om folie heen. ‘Maar het ene bouwwerk is het andere niet. Architecten en aannemers kunnen ons vragen wat ze nodig hebben en dan adviseren wij hen over de voor hun situatie best bruikbare folie. En als die folie niet bestaat, dan maken wij hem zelf.’ In het technische lab van MG testen ze materiaaleigenschappen van alle mogelijke variaties die ze met het eigen machinepark kunnen maken. ‘Wij waren hier in Nederland de grondlegger van het gebruik van bouwfolies, die voorsprong houden wij vast!’ Bijvoorbeeld door toepassingen te ontwikkelen voor de prefab-markt.
De tweede innovatie waarmee ze hun marktleiderschap vasthouden is de logistiek. ‘Als het nodig is leveren wij onze klanten één rol, op de bouwplaats van zijn keuze. Dat scheelt hen veel gedoe met voorraden. Op de Belgische markt – waar wij sinds kort ook actief op zijn – waren ze er helemaal ondersteboven van dat wij dat kunnen.’
Het laatste punt waarmee ze uitstekend scoren in de markt: ze nemen voor eindgebruikers de telefoon op. ‘Wij zijn niet zomaar een fabriek áchter de groothandel van je keuze. Je mag ons direct bellen met alle vragen of wensen over je folie. Daarmee ontlasten wij de groothandels van alle detailvragen. Uiteraard ontvangen wij die groothandelaren en andere belangstellenden ook graag in Haarlem voor technische trainingen.’ En dan varen ze ná de training met de MG-blauwe sloep ‘Henk’ de stad in.
Jacques Meuwissenweg 2
2031 AD Haarlem
06-12-2024