libra energy – dé expert in zonne-energie, opslag en e-mobility
Internationaal Zakendoen | 2023
Als de hele energievoorziening – van woonhuizen, bedrijfsgebouwen en voertuigen – verandert in zonne-energie dan heb je een heleboel apparaten nodig. Zonnepanelen, omvormers, accu’s en laadpalen zijn bijna niet aan te slepen tegenwoordig. Libra Energy in Velsen werkt al zestien jaar keihard om duizenden installateurs in heel Europa er zo goed mogelijk van te voorzien.
‘Dit bedrijf is in zestien jaar uitgegroeid van een importeur van omvormers voor de pleziervaart naar een all-round leverancier van systemen voor de hele installatiemarkt. Wij groeiden in de tijd uit naar meer dan 100 medewerkers en eigenlijk staan wij nu pas aan de vooravond van de échte grote groei.’ Hoe blijft dit bedrijf voorop lopen in deze in beweging zijnde markt?
Leveringsbetrouwbaarheid!
‘Toen wij begonnen waren er nog Europese fabrikanten, nu alleen maar Chinese. De regelgeving voor normen en subsidies is in ieder land anders. Soms zijn er grote tekorten aan onderdelen. Inmiddels zijn de eerste systemen weer aan vervanging toe. Er komen nog steeds nieuwe groothandels bij.’ Deze markt is nog lang niet ‘stabiel’ en dat stelt extra eisen aan het management van Libra Energy.
‘Om daarin een positie te verwerven en te behouden focussen wij vooral op leveringsbetrouwbaarheid. Wij leveren alleen wat er daadwerkelijk beschikbaar is en als er problemen ontstaan, dan gaan onze vaste klanten vóór.’
Toch is er nog een tweede aspect waar hun klanten blij mee zijn: kennisoverdracht.
Zoveel mogelijk uitleggen
‘Als groothandelaar proberen wij de kennis van de systemen die wij inkopen zo goed en uitvoerig mogelijk door te geven aan onze klanten. Een deel van onze klanten is ‘solarteur’, die beginnen zich echt wel in zonnepanelen te specialiseren. Maar de rest van onze klanten komen uit de traditionele installatiehoek. Voor hen is dit nieuw. Die leveren wij bij onze systemen zoveel mogelijk toegevoegde waarde met trainingen, webinars en uitgebreide after-sales.’ De afdeling klanten- en technische ondersteuning bestaat dan ook uit ruim twintig mensen. ‘Een klant moet zelf kunnen kiezen hóe hij contact met ons heeft: online chat of persoonlijk aan de telefoon.’
Eén woning, één compleet systeem
Het concept waar Libra zich op richt is het leveren van apparatuur voor een compleet systeem. ‘Wij gaan ervan uit dat wij je een pakket leveren waarmee je in één keer klaar bent. Dat betekent dus ook dat wij nadrukkelijk doorvragen welke toepassingen de installatie moet krijgen. Dan denken wij mee en stellen het zo samen dat de installateur verder niet misgrijpt.’ Met leveringsbetrouwbaarheid, transparantie en zoveel mogelijk kennisoverdracht wil Libra werken aan een langdurige relatie met zijn klanten. ‘Alleen dozen schuiven is geen toegevoegde waarde.’
Groeien in Europa
‘Ook al zijn wij in Nederland ook nog lang niet klaar met zonne-energie, tóch lopen wij voorop. Dat is een mooie basis om te kunnen groeien in Europa.’ Samen met het Duitse zusterbedrijf is de groei in dat land al begonnen. ‘Om dat weer te laten slagen zorgen wij er voor dat hier mensen zijn die de taal spreken en wij verdiepen ons in hún manier van doen en zelfs in hun cultuur.’ Zo kunnen ze ook daar een vertrouwde expertiseleverancier worden.
Eendrachtsstraat 199
1951 AX Velsen-Noord
06-12-2024