j.w.j. rumping & zonen b.v.
Niels en Jaap Rumping hebben sinds 2020 de touwtjes in handen van het familiebedrijf. Daarmee zijn zij de vierde generatie die het bedrijf mag leiden. En wat wij van de Sterkste Schakel dan altijd vragen: had je niet liever iets anders gedaan? Hun antwoord is een luid en duidelijk ‘Nee!, wij vinden transport en logistiek hartstikke mooi en wij nemen ruimschoots de gelegenheid om een eigen draai aan het bedrijf te geven.’
‘Onze overgrootvader J.W.J. Rumping begon het bedrijf in 1928. Zijn kinderen zijn het bedrijf gedurende de wederopbouw echt gaan ontwikkelen. Rumping ging bouwmaterialen – cement, staal, vloeistoffen – transporteren voor de bouw en de industrie. In die tijd heeft het bedrijf vele relaties gelegd én een reputatie opgebouwd waar wij nog steeds de vruchten van plukken. Onze vader ging vervolgens ook de grens over. Nu zijn wij aan de beurt.’
‘Over vijf jaar kunnen wij ons niet meer voorstellen hoe wij het zónder deden! Afgelopen januari zijn wij met een pilot gestart om een nieuwe planningssysteem te gebruiken. Wij hebben geïnvesteerd in software die uit de bestaande historische data de suggesties doet voor de meest efficiënte manier om onze vrachtwagens te vullen.’ Het lijkt een simpel vraagstuk; vele transportbedrijven hebben mensen in dienst die deze taak op basis van ervaring en ‘uit het hoofd’ doen. ‘Maar wij vinden het essentieel om dit te proberen te automatiseren. De complexiteit van het vraagstuk groeit zo hard dat je dat niet meer op de schouders van één of enkele collega’s kunt leggen. Bovendien willen wij ons bedrijf juist menselijker maken.’
Wanneer je 97 jaar bestaat dan doe je iets goed. ‘Volgens ons zijn dat de menselijke relaties. Wij vervoeren geen spullen, wij lossen transportproblemen van onze klanten op. Wij bouwen bij onze opdrachtgevers relaties op omdat wij aanvóelen wat ze nodig hebben, hoe hun bedrijf in elkaar zit en met welke eigenaardigheden zij hun werk doen. Daar sluiten wij op aan door contact met mensen. Aan de andere kant hebben onze planners en onze chauffeurs hun eigen relaties bij onze klanten: op kantoor en op de bouwplaats. Wij moeten ons bedrijf vooral zo inrichten dat er ook voor die relaties tijd is.’
‘Wij hebben negentig mensen in dienst en – van oudsher – leveren die méér werk dan negentig fte. Wij zijn er trots op dat zij die arbeid leveren, maar wij willen die verhouding in de komende jaren wel veranderen. Met innovaties willen wij dat de techniek meer werk gaat doen. Dat is goed voor onze medewerkers, daarom goed voor de toekomstbestendigheid van het bedrijf en dus goed voor de klanten.’
Daarmee sorteren Niels en Jaap nadrukkelijk voor op maatschappelijke ontwikkelingen. ‘Deze veranderingen in het bedrijf vergen investeringen. Dat kan alleen wanneer je weet dat je langdurig aan het werk kunt blijven voor je klanten. Zolang zij zeggen dat ‘het wel goed komt als je Rumping belt’ hebben wij de bewegingsvrijheid om verdere verbeteringen in ons eigen bedrijf door te voeren. Wij willen tenslotte dat het bedrijf voor hun transportvraagstukken blijft voortbestaan.’
Duiveland 11
1948 RB Beverwijk
De andere 4 genomineerden van Dienstverlening Groot in 2025.