tandartsenpraktijk van der wal – de gezinspraktijk van haarlem

‘Wij hebben als team bepaald wat het belangrijkst is voor de kwaliteit van de zorg die wij bieden’

Dienstverlening Groot | 2024

Achter de statige voorgevel aan de Schotersingel 127 in Haarlem werkt een groep tandverzorgers aan de gezondheid van vele Haarlemmers. ‘Wij zijn met zeven tandartsen, vijf mondhygienisten en een toegewijde groep preventie-assistenten, tandartsassistenten en administratief medewerkers. En iedere behandelaar ziet altijd zijn of haar eígen patiënten. Het persoonlijke contact is de hoeksteen van de zorg die wij willen bieden.’

Johan van der Wal heeft de tandheelkundige zorg van huis uit meegekregen. ‘Mijn grootvader en vader zijn mij beide voorgegaan en ik wist al van zeer jong af aan dat ik ook het vak in wilde. Toen ik rond 1995 samen met mijn partner Henriette de praktijk van mijn vader voortzette hadden wij ongeveer 1.500 patiënten. Door vele verschillende ontwikkelingen is dat de afgelopen dertig jaar enorm gegroeid. Maar één aandachtspunt van mijn grootvader en vader heb ik nooit uit het oog verloren: wij hebben geen ‘klanten’ aan wie wij iets verkopen, maar zorgen voor de gezondheid van mensen.’ Het is een uitgangspunt dat niet meer bij iedere tandartsenpraktijk vanzelfsprekend is.

Kwaliteit van de zorg is hard gegroeid

De aandacht voor een gezond gebit en een gezonde mond is flink toegenomen. ‘Wij kunnen daar ook steeds meer aan bijdragen. Wij hebben onder één dak een breed opgeleid team en de juiste apparaten en om iedereen zoveel mogelijk binnenshuis te behandelen. Daarvoor is flink geïnvesteerd, bijvoorbeeld in röntgenapparatuur en sterilisatiekamers, maar ook in collega’s en het team.’ Alles met het oog op de gezondheid van de patiënt. ‘Onze praktijk is er door gegroeid. Maar ook de stijging in aantallen patiënten is altijd vanzelf gegaan. Wanneer je een tandarts bent, die gewoon zijn best doet met een stabiele groep mensen, dan komt dat vanzelf.’ Persoonlijke aandacht is essentieel voor de kwaliteit van de zorg. ‘Wij geloven niet in de aanpak van de keten-bedrijven, waar alles is gericht op efficiency,  omloopsnelheid en omzet per klant. Daar zou je als patiënt telkens met iemand anders te maken kunnen krijgen en dat werkt niet wanneer kwaliteit het belangrijkst zou moeten zijn.’

Van heinde en verre

‘Goede tandheelkundige zorg is kostbaar, maar in Nederland niet overdreven duur. Dat komt zeker door de aandacht voor preventie. Maar als je het met het buitenland vergelijkt dan zijn mensen bij ons prima af.’ En ‘leuke’ dingen als facings of cosmetische behandelingen? ‘Alleen wanneer het noodzakelijk is. Maar ik heb wel een keer een diamantje in een tand gezet en daar een paar tientjes voor gerekend. Dat vond de patiënt verrassend, want daar had ze elders honderden voor betaald!’

‘Team is belangrijker dan de patiënt’

Een paar jaar terug is Van der Wal zich gaan oriënteren op de onvermijdelijke overdracht van de praktijk. ‘Met het team – en de zeer kundige en toegewijde beoogde opvolgers – hebben wij bekeken wat wij nou eigenlijk het belangrijkst vinden voor een gezonde praktijk. Onze conclusie was een stabiel team dat collegiaal op elkaar let. Zolang dat goed zit komt de kwaliteit van de zorg voor de patiënt het makkelijkst tot stand. Tegelijkertijd kon ik kiezen om op een hoogtepunt te stoppen als ondernemer.’ Sinds 1 januari is hij als eigenaar opgevolgd door Leonie Langemeijer en Jetske ten Have. ‘Ik blijf actief als tandarts in de praktijk, maar zij bepalen vanaf nu de koers van de onderneming. 


Contactgegevens van Tandartsenpraktijk Van der Wal

Schotersingel 127
2023 AB Haarlem

• Bel: 0235271733 • E-mail: [email protected] • Website: www.vanderwaltandartsen.nl

Sterkste Schakel van de regio Kennemerland Grande Finale 2024

06-12-2024

Meer informatie & kaarten bestellen