kernbouw – duurzaam vakmanschap

Bouwbedrijf in Cruquius zet stevig in op groei

Sector-winnaar Bouw, Installatie & Techniek Groot | 2023

‘In 2004,’ vertelt Rob Hillebrink, ‘nam ik samen met mijn compagnon Kees van Duijn de onderhoudstak van een groot bouwbedrijf over.’ Dat liep als een trein, ook tijdens de bouwmalaise. ‘Maar in de loop van de tijd gingen wij voor onze klanten steeds meer bouwprojecten uitvoeren. Daar zochten wij een robuuste nieuwe naam bij.’ Dat werd in 2017 ‘KernBouw’. En onder die naam trekt het bedrijf nieuw talent aan en groeit het nog harder door.

In de vijf jaar vóór 2023 werd de omzet van het bedrijf drie keer zo groot. Tot 2030 mikt het bedrijf op nog een verdrievoudiging van de omzet. ‘Dat is een bewuste strategie, om het bedrijf toekomstbestendig te maken op een breed terrein.’ Dat zegt Maarten Smit, commercieel directeur van KernBouw. Hij komt niet uit de bouw, maar heeft een neus voor procesverbetering en commercie. ‘Wij hebben de groei-ambitie op alle disciplines van het bedrijf: onderhoud, renovatie, nieuwbouw en eigen ontwikkeling.’

Proposities voor de klanten verbeteren

Vlak nadat KernBouw zijn nieuwe naam kreeg trad Remko Röttger toe tot de directie. ‘Terwijl Kees van Duijn terugtrad bracht Remko een nieuwe schwung in het bedrijf door zijn enorme netwerk. Door de langlopende onderhoudscontracten liep het werk prima, maar Remko slaagde erin daar nog een heleboel nieuwe opdrachten aan toe te voegen.’ Remko nodigde Maarten uit eens bij KernBouw mee te kijken. ‘Ik kon eerst aan de slag met het stroomlijnen van de eigen processen. Dat hebben wij vervolgens laten ISO-certificeren. Door vervolgens in het bedrijf onze verschillende disciplines te benoemen en te kijken voor welke klantgroepen wij waardevol werk kunnen leveren gaan wij veel gerichter de markt op.’ 

Van oudsher heeft het bedrijf veel scholen en zorginstellingen in portefeuille. ‘Daarnaast werken wij voor corporaties, (semi-)overheid en beleggers.’

Partner voor opdrachtgevers

Een van de zaken waarmee KernBouw wil uitblinken is de uitwisseling van informatie met de opdrachtgevers. ‘Voor een woningbouwcorporatie, bijvoorbeeld, is de snelheid en effectiviteit van ons dagelijks onderhoud van direct invloed op de tevredenheid van hun bewoners. Wij hebben gegevens over die werkzaamheden: wat voor klus is het, lukt de reparatie in één keer, is er sprake van schade of slijtage?’ Door die gegevens pro-actief te delen met de klant – met behulp van dashboards – én door ze intern te bespreken ontstaat er een gedeeld gevoel van kwaliteit. ‘Wij vertellen onze klant hóe tevreden zijn bewoners met ons werk zijn, dat vinden wij partnerschap.’ Het is zelfs uniek in die sector.

Jong en ervaren talent aantrekken

Rob Hillebrink vervult de rol van contactpersoon tussen het bedrijf en bouwopleidingen in de regio. ‘Ik ben commissaris bij Bouwmensen Hoofddorp en ik geef les bij de kaderopleiding Bouwbedrijf. Door het lesgeven ben ik ambassadeur voor het vak dat ik zelf zo mooi vind. Wij krijgen uit die opleidingen jonge aanwas in het bedrijf.’ Naast het jonge talent heeft KernBouw ook belangstelling van meer ervaren talent. ‘Bij ons kunnen medewerkers (niet alleen vaklieden) zich binnen onze disciplines ontwikkelen maar juist ook switchen tussen die disciplines als ze behoefte hebben aan variatie.’ Door de aanwas van jong en ervaren talent kan KernBouw steeds meer mogelijk maken voor een groeiende variatie aan klanten.


Contactgegevens van KernBouw B.V.

Bennebroekerdijk 247
2142 LE Cruquius

• Bel: 0883232600 • E-mail: [email protected] • Website: kernbouw.nl