heyst schilderwerken – voor al uw schilderwerken!

Nieuw management voor bekende Haarlemmermeerse schilder

Bouw, Installatie & Techniek Klein | 2022

Na ruim twintig jaar aan het roer te hebben gestaan bij Heyst Schilderwerken brengt Ron Kater het bedrijf onder in nieuwe – vertrouwde – handen: ‘Wij hebben allebei bij AkzoNobel gewerkt, dat schept toch een band, en daar ken ik hem ook al weer jaren van.’ Rob Dekker is sinds vorig jaar de nieuwe directeur van ‘de huisschilder van de Haarlemmermeer’.

Kater werkte als verftechnisch adviseur voor AkzoNobel vóórdat hij in 1990 Heyst overnam van de toenmalige eigenaren. ‘Net als Dekker nu kende ik het bedrijf al. Toen de kans zich voordeed om het bedrijf over te nemen heb ik daar niet over getwijfeld. Ik zat toen al vanaf mijn 15e in het schildersvak en vond het mooi een eigen bedrijf te hebben. De ervaring van de toentertijd succesvolle overdracht maakt het nu voor mij – en voor het team – heel normaal het bedrijf netjes over te dragen.’ Daar hebben ze dan ook een jaar voor uitgetrokken.

Écht Haarlemmermeers bedrijf

‘Heyst bestaat inmiddels al ruim veertig jaar en is in die tijd uitgegroeid tot ‘de huisschilder van de Haarlemmermeer’. Wij hebben een brede portefeuille van opdrachtgevers onder verenigingen van eigenaren en particulieren. Ik kan nauwelijks een straat inrijden zonder dat wij daar een werk hebben gedaan.’ Ook buiten de Haarlemmermeer heeft de naam van Heyst al op vele steigers gestaan: ‘Eén van onze vast relaties, bijvoorbeeld, is het Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam.’ De niet-particuliere klanten vormen een netwerk waar Heyst regelmatig mee werkt. ‘Over de kwaliteit van ons schilderwerk hoeven wij niet te spreken. Die opdrachtgevers zijn vooral blij met onze vertrouwde manier van werken: die weten precies wat ze aan ons hebben.’

Geen gedoe, alstublieft

‘Wij houden wel van maatwerk, maar niet van muggenziften. Dus krijg je bij ons altijd wat er nodig is, en dat kan meer zijn dan waarom je hebt gevraagd. Vooral particulieren en VvE’s worden daar heel blij van.’ En als het nodig is komen de mannen van Heyst gewoon een keer extra.

Wanneer ga je schilderen?

Dé hamvraag bij schilderwerk is altijd: wanneer ga je schilderen? ‘Het antwoord op die vraag kun je alleen maar geven door naar de verf te kijken, eraan te voelen en de ondergrond te keuren. Ieder werk is volstrekt uniek in de ligging, de gebruikte materialen, de leeftijd en zelfs het seizoen waarin de huidige laag is aangebracht. Ook een verffabriek kan alleen maar een indicatie geven over de levensduur van een verflaag. Dat betekent dat er soms geschilderd móet worden, terwijl het er nog mooi uitziet, óf dat het niet hoeft als de verf nog goed is.’ Dat correct inschatten is het vakmanschap van een goede schilder, waar de klanten op moeten kunnen vertrouwen.

Klantenkring vergroten

De meeste relaties die Heyst heeft opgebouwd zijn via ‘mond-tot-mondreclame’ ontstaan. Dat past bij de filosofie van de nieuwe eigenaren: ‘Zij hebben geen andere plannen met het bedrijf dan voortbouwen op het bestaande succes. Wel kunnen wij ons netwerk vergroten via hun andere contacten in de schildersbranche.’


Contactgegevens van Heyst Schilderwerken

Starnmeerstraat 2
2131 AE Hoofddorp

TelefoonnummerE-mailadresWebsite