drukkerij groen – ‘bij groen komt het goed. altijd.’

Van drukkerij naar producent van speciale, opvallende communicatie

Dienstverlening Groot | 2022

De familie Groen maakt nogal wat mee in het drukkersvak. ‘Never a dull moment’ in Hoofddorp waar het bedrijf dat grootvader Groen in 1956 begon inmiddels door kleinzonen Bernd en Jos wordt gerund. ‘Hij begon met de reproductie van bouwtekeningen, wij maken inmiddels desgewenst social media marketing. In alle mogelijke media helpen wij klanten aan het vormgeven van hun boodschap.’

‘Briefpapier en enveloppen, formulieren, huis-aan-huisfolders, het bestaat allemaal nog steeds,’ vertelt Bernd Groen, ‘maar het is niet meer zo belangrijk als vroeger. Op kantoren, in de reclame en de communicatie zijn er zoveel dingen bijgekomen! Verpakkingen, banners, websites, posters en displays, social media, vlaggen en ‘signing’ – opdrachtgevers en hun reclamebureaus hebben veel meer mogelijkheden om op te vallen dan vroeger.’ Drukkerij Groen is daarom nog steeds drukker, maar heeft onder hetzelfde dak ook een vormgeefbureau, een productiebedrijf voor digitale media en een koeriersbedrijf. ‘Wij hebben de machines, de creativiteit en het transport om razendsnel te handelen. Ik haal de meeste voldoening uit het realiseren van alle mogelijke wensen van klanten.’

Doen jullie het maar

‘Het is helemaal niet verkeerd wanneer klanten van alles op je bordje leggen. Het geeft aan dat ze vertrouwen op de goede afloop.’ Die goede afloop hebben ze bij Groen tot uitgangspunt gemaakt. ‘Wij hebben niet alleen een serie diensten onder eigen dak, wij weten ook goed waar wij moeten zijn voor dingen die wij niet zelf doen. Wij maken gericht reclame voor ‘moeilijke dingen’. Dat brengt ons klanten die haast hebben, die precies weten welk aparte werk ze nog hebben of die juist helemaal niet weten wat ze willen.’ Die laatste helpen ze met het bedenken en uitvoeren. ‘Ik vind het net zo leuk om onze oplossingen te verkopen als ons drukwerk.’

‘Hele bedrijfstakken stonden stil’

Hun oplossend vermogen hebben ze de afgelopen jaren hard nodig gehad. ‘Hele bedrijfstakken stonden afgelopen twee jaar stil, bij andere was van alles mogelijk.’ Binnen de groep van ongeveer duizend opdrachtgevers waren er veel verschuivingen: geen trainingsmanuals, wél brievenbusdoosjes, geen beursmateriaal, wél point-of-sale displays. ‘Het was stevig schakelen, ook op de vragen uit bedrijstakken die nu weer volop actief worden. Hebben bedrijven in de horeca, de reiswereld of de autoverhuur nog dezelfde wensen? Met hen en met ons team gaan wij zo goed als ‘terug naar af’ om zonodig nieuwe wegen in te slaan. Maar de voorraden visitekaartjes vullen wij natuurlijk ook weer voor ze aan!’

‘Je maakt maar één keer een eerste indruk’

Eén van de dingen waar Groen zich op stort is het ontwerpen, produceren en verzorgen van gespecialiseerde reclameacties. ‘Je kunt wel emailtjes sturen naar je relaties, maar dat is lang niet zo leuk als een tastbaar ding in de post. Productsamples in een speciaal doosje bijvoorbeeld, of een fraai gedrukt boekje. Dat wordt steeds meer op prijs gesteld en dus gevraagd. Daarbij is het erg belangrijk dat ook de afhandeling op rolletjes verloopt. Vanaf het creatieve moment tot en met de bezorging zorgen wij ervoor dat de klant een goede eerste indruk maakt bij zijn relaties.’ In Hoofddorp houden ze ervan om mooie dingen te maken, en houden ze ook graag zelf in handen dat het goed terecht komt.


Contactgegevens van Drukkerij Groen

Bijlmermeerstraat 8
2131 HG Hoofddorp

TelefoonnummerE-mailadresWebsite